Selecteer een pagina

Verbonden met je museum

internationale musea door de ogen van de gebruiker

Communicatie, Marketing, Media

Mercedes-Benzmuseum in Stuttgart

Tijdens Cultuur in Beeld gaven we een presentatie onder de titel ‘Destination, environment and community’. Onze invalshoek is die van de gebruiker: bij Bureau180 zijn we liefhebbers van kunst en cultuur, bezoeken musea in binnen- en buitenland en vragen ons daarbij af waarom een tentoonstelling en bijbehorende instelling ons raken of juist niet. Met onze ervaringen en analyses willen we iets doen, met andere woorden we nemen de rol van visitor as contributor en laten zien op welke wijze musea een daadwerkelijke band aangaan met de bezoeker. Waarom je verbonden met je museum raakt.

We zien tal van veranderingen: nieuwe en soms ongebruikelijke toetreders op de markt van kunst en cultuur. Zo organiseert het NRC Handelsblad kunstveilingen, is Independent Collectors een online community die samen met automerk BMW een Art Guide uitgeeft en bestaat er een app ‘izi.TRAVEL’ die als een Wikipediagids nieuwe mediatours door musea aanreikt (ook los van deze instellingen). Dat levert voor de gebruiker nieuwe bronnen die invloed hebben op keuzes die je kunt maken voor tentoonstellingen, maar ook op de wijze waarop je die tentoonstelling kunt beleven.

Meer dan motoren
Krachtige verhaallijnen, vaak meerdere per tentoonstelling of museum, maken dat je een bezoek nog lang blijft heugen. De presentatie in zichzelf trekt. Het Mercedes-Benzmuseum in Stuttgart bijvoorbeeld biedt spectaculaire architectuur en verrassende looproutes, de emoties van het glanzende koetswerk, een meeslepend verhaal over de geschiedenis van de auto en vooral ook de verbinding met de sociale geschiedenis. Tot lang nadat je er geweest bent, is deze bijzondere presentatie in je gedachten.

We waren onder de indruk van de bijna persoonlijke ontvangst in Fondazione Prada (Milaan), waar de suppoost als gastheer of gastvrouw je voorstelt iets te vertellen over de presentatie en collectie. Niet alleen in die specifieke zaal, maar zelfs aanbiedt (als je dit wenst) met je mee te lopen. Eenzelfde ontvangst viel ons ten deel in Espace Louis Vuitton, de kleine, intieme expositieruimte aan de Champs Elysees. Zijn dat de ervaringen van een retailer die weet hoe zijn klanten in de watten te leggen?

Royal Academy of Arts

Royal Academy of Arts

Members in de watten
Een tweetal Britse musea vallen wat ons betreft op in gebruik van middelen om bezoekers aan zich te binden: Tate en de Royal Academy of Arts. Tate beschikt over een heel actief nieuwe mediabeleid (Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest, YouTube), op een wijze die zich in volgers makkelijk kan meten met grote consumentenmerken als IKEA en KLM. Actief laten weten dat ze er zijn, iedere dag opnieuw. Bovendien bieden ze members tal van priorities: previews, een magazine, een memberslounge, korting in de Tate-shops en meer. Tate geeft ons als members in alles het gevoel bijzonder te zijn. Overtreffend in dat gevoel is de Royal Academy of Arts, een platform waar kunst gemaakt, gepresenteerd en besproken wordt. Ze verbinden hun identiteit aan hun eigen historie maar ook aan alle kunstenaars die ze voortbrachten en aan zich gebonden hebben. De Royal Academy is geheel privaat gefinancierd door zogenaamde ‘Friends’ (ruim 80.000!), maar ook door de verkoop van kunst en andere retailactiviteiten. Voor de Friends is er een Friends-week die een fantastische en inhoudelijke kijk achter de schermen biedt. Daarnaast mogen ze gebruik maken van het Keeper’s House als ontmoetingsplek. En door middel van het publieke Royal Academy of Art’s Burlington Gardens Festival zijn ze verbonden met galeries in de omgeving.

Onze voorlopige conclusie: verbondenheid realiseer je door content in de vorm van krachtige toegankelijke en uitnodigende verhalen, maar ook door gebruik van alle online mogelijkheden (‘show-cial’ media). Koester je ‘heritage’, zorg voor een warme en gastvrije mentaliteit en creëer een sfeer van inclusion. Dat biedt kans te delen en levert genereuze bezoekers.

Bureau180 is een initiatief van sociaal geograaf/HR-manager Lilian Kuipers en architect Freek Claessens en wil nieuwe ontwikkelingen laten zien vanuit het perspectief van bezoekers/gebruikers.

Dit artikel is een verdieping van de presentatie op Cultuur in Beeld, congres in Den Haag op 14 december jl. MMNieuws selecteerde een aantal presentaties en vroeg deze nader uit te werken. Voor een breed verslag van het hele congres!

Illustratieve video’s toegevoegd door de redactie:

A Night at the Mercedes-Benz Museum from Teymur on Vimeo.

OPEN DAY 31 JANUARY 2015 | Royal Academy of Art The Hague from KABK on Vimeo.

468

Reactie verzenden

Share This