Selecteer een pagina

Verdienen met betekenis

Algemeen
De markt voor cultureel erfgoed is uitvoerig beschreven in de recente notitie Cultureel Erfgoed en Locaties. Publicaties van het SCP over belangstelling voor cultureel erfgoed laten zien dat 70% van de Nederlandse bevolking interesse toont. Dit geeft tevens een indicatie van de belangstelling binnen en voor andere Europese landen. Ook de zakelijke markt weet steeds meer de weg te vinden naar erfgoeddata. Deze markt is in beweging, zoals overnames in de nichemarkt voor internationale genealogische websites voor bedragen met 7 nullen bewijzen.

Aangezien virtueel gebruik van erfgoed het fysieke bezoek kan stimuleren is de (mobiele) beschikbaarheid van praktische en inhoudelijk -verdiepende en aantrekkelijke informatie van belang. De informatie hierover (POI: Points of Interest) op bestaande routeplanners is vaak summier en daarom niet voldoende om te bepalen of een historisch monument de moeite van het bezoeken waard is. Een beperkt aantal specialistische POI diensten speelt hierop in, maar levert geen verdiepende informatie waar bezoekers zich mee kunnen verhouden. Ook is geen van deze diensten op user generated content principes gebaseerd. De talloze microsites met historische wandel- en fietsroutes, per regio of gemeente, komen ook niet verder dan de traditionele opsommingen voor de dagjesmarkt. Een platform waarin hoogwaardige en persoonlijke informatie over historische POI’s wordt gepresenteerd in een nadrukkelijk toeristische bedding, compleet met geografische functionaliteiten, is in Nederland en voor de Europese markt nog niet beschikbaar. Het Amsterdam Museum kreeg in 2010 van AgentschapNL een subsidie om in een pilotproject van twee jaar het platform Plaatsen van Betekenis te ontwikkelen en te voorzien in deze lacune. 
 
Van verdienmodel naar business case
De subsidie is onder andere toegekend om Plaatsen van Betekenis te voorzien van een innovatief businessmodel. Dit model is gebaseerd op de volgende uitgangspunten:
 
– het ontwikkelen van kwalitatieve en interessante content kost geld en vertegenwoordigt een zekere waarde.
  Deze kan worden omgezet in geld of op geld waardeerbare diensten in de vorm van barters ter dekking van de
  kosten of ter versterking van de promotie en communicatie van Plaatsen van Betekenis.
 
– Verdere investeringen na de pilot geschieden op basis van gebleken behoefte bij partners en
  marktontwikkelingen, waarbij de eerste jaren de focus zal liggen op enerzijds de kwaliteit van de geleverde
  diensten/content, en anderzijds het maximaliseren van het publieksbereik.
 
 – Plaatsen van Betekenis wil fungeren als voorbeeld van cultureel ondernemerschap. In de gesprekken en
   onderhandelingen stelt zij zich zakelijk op.
 
– Het innovatieve karakter van dit plan biedt mogelijkheden om zowel in de ontwikkelingsfase (met bijzondere
   subsidieregelingen; zowel op nationaal als op Europees niveau), als in de exploitatiefase tot een evenwichtig
   verdienmodel te komen.
 
– Meer concreet: er is in de pilotfase een investering nodig om voldoende schaalgrootte te krijgen en in
   meerdere talen te kunnen publiceren om bij de verdere exploitatie voldoende eigen inkomsten te genereren.
   Op termijn is het mogelijk om met een kostendekkende begroting te werken.
 
Tijdens de pilotfase wordt het businessmodel van Plaatsen van Betekenis ontwikkeld en getest. Daaruit ontstaat een model van bij de doelgroep passende en gefaseerd in te voeren opportunities. In de laatste fase van het project is het mogelijk om te participeren in de verdere ontwikkeling en uitrol van de product Plaatsen van Betekenis. De participanten worden daarmee mede verantwoordelijk voor de uitvoering van de business case. 
 
Mogelijke inkomstenstromen
Als ontwikkelaars van Plaatsen van Betekenis onderzoeken we onder andere de volgende inkomstenstromen:
 
Reclame
– advertenties (profielgerelateerde en meer exclusieve advertenties, passend bij de doelgroep); denk hierbij aan bijvoorbeeld Next2News, dat in gebruik is bij online nieuwssites. Het kwaliteitsniveau dat Plaatsen van Betekenis nastreeft, sluit op voorhand het gebruik van een dienst als Google Ads uit;
 
– advertenties/ingezonden mededelingen in het kader van regio- of stadspromotie. Toeristische organisaties verschuiven hun communicatiebudget steeds meer naar online; een meer commerciële Layar die per regio aanvullende verblijfsinformatie biedt, geeft mogelijkheden om inkomsten te genereren; ook kunnen organisaties een eigen pagina claimen en naar believen vullen met eigen aanvullende content.
 
Content
– het in licentie leveren van content aan commerciële partners die hun eigen online producten en diensten willen verrijken met kwaliteitscontent (hotelreserveringssites als Zoover.com, routeplanners als TomTom);
 
– het laten branden van een deel van de Plaatsen van Betekenis-content, bv. in het kader van een Europees themajaar, een jubileum, introductie van een nieuw type auto (de ‘Saabroute’ voor een optimale testrit). Een organisatie kan dan een eigen omgeving creëren binnen Plaatsen van Betekenis waarin het haar boodschap optimaal kan communiceren;
 
– Leveren van onder Plaatsen van Betekenis-redactie en -merk -ontwikkelde artikelen aan printmedia, mede om bezoek aan de eigen website te stimuleren;

Affiliate marketing
– affiliate marketing: gerelateerde producten als games en boeken die aanbevolen worden door redacteuren van Plaatsen van Betekenis, te laten bestellen via Bol.com of Amazon.com; 
 
– diverse andere mogelijkheden: bijvoorbeeld onder Plaatsen van Betekenis-merknaam te organiseren cultuurhistorische reizen; de afhandeling wordt gedaan door de partners;
 
– hotelboekingen van partners die via het Plaatsen van Betekenis–platform boeken (B&B/hotelboekingen, in overleg met andere partners);
 
Eigen producten
– opbrengsten van op de Plaatsen van Betekenis-content gebaseerde producten als Apps voor smartphones of e-readers, verkocht via eigen of affiliate platformen; ook kan op termijn gedacht worden aan games om een jongere doelgroep te bereiken;
 
– Verkoop van een eigen persoonlijke Plaatsen van Betekenis–reisgids (omvang, regio, thema) en deze na POD (printing on demand) thuis laten bezorgen. Deze is na betaling ook rechtstreeks als e-pub bestand voor de e-reader of app voor Ipad tegen betaling te downloaden;
 
Merchandising
– Merchandising en vermarkten van het merk Plaatsen van Betekenis. Een reeks van producten en diensten kan op termijn gebruik maken van de merkbeleving van Plaatsen van Betekenis;
 
– Rechten voor preferred suppliers die met korting gespecialiseerde producten en diensten binnen de Plaatsen van Betekenis-community mogen aanbieden;
 
Overige inkomsten
– sponsoring is alleen inzetbaar in het kader van bovenstaande, meer concrete toepassingen van merk en content van Plaatsen van Betekenis. Het plan voorziet niet in corporate sponsoring;
 
– Binnen de informele community kan een meer formeel lidmaatschap worden aangeboden. Dit kent een gedifferentieerd pakket van voordelen en waardering, enerzijds gebaseerd op betaald lidmaatschap, en anderzijds op de actieve participatie binnen en voor Plaatsen van Betekenis;
 
Naast deze op de publieke vraag afgestemde verdienmogelijkheden, ontwikkelt Plaatsen van Betekenis diensten voor de erfgoedsector. Daarbij zal in de pilot tot eind 2012 onderzocht worden of middelgrote of kleinere erfgoedinstellingen behoefte hebben aan contentverrijking, webshop module, doneerbutton of beeldrechtafrekenmodules. Eerste verkenningen geven aan dat deze als waardevolle diensten betaald kan worden aangeboden. 
 
Achtergrond Plaatsen van Betekenis
Plaatsen van Betekenis ontwikkelt een Europees crossmediaal platform voor erfgoedpromotie in de vorm van een internationale en meertalige webgids met plaatsen (locaties) die (cultuur)historisch van betekenis zijn. Doel is het vergemakkelijken van het zoeken naar, en het bezoeken en beleven van Plaatsen van Betekenis voor de internationale (cultuur)toerist. Dit wordt bereikt door de locaties te voorzien van beschrijvingen, verhalen, links, en AV-materiaal en te koppelen aan objecten in erfgoedcollecties. Deze beschrijvingen worden verzameld als user generated content en het netwerk van verbanden wordt zoveel mogelijk gevormd door liefhebbers (amateursexperts) in een community.
 
De website wordt ontwikkeld als een gepersonifieerde visitor’s journey met gratis informatie. De geïnteresseerde toerist wordt verder bediend met een routeplanner, een reisgidsgenerator (POD) en apps voor mobiele hardware als betaalde diensten. Plaatsen van Betekenis is in haar ontwikkeling te volgen op het KennisdelingsBlog: www.plaatsenvanbetekenis.nl
Auteur: Menno Heling Menno Heling is mede-initiatiefnemer van Plaatsen van Betekenis en tevens uitgever van MMNieuws en www.knpsl.krnt.nl (menno@plaatsenvanbetekenis.nl).
Referenties:  
468

Reactie verzenden

Share This