Selecteer een pagina

Verslag ACMC Borrel: After the Hype

Rubriek: Congresverslag

Communicatie, Fondsenwerving, Marketing

Op 12 november jl. vroegen de leden van de Associatie Culturele Marketing & Communicatie zich af wat er terecht is gekomen van de gouden beloftes van internet. Nieuwe media-journalist Francisco van Jole interviewde Daniel Ropers, managing director van Bol.com, die zich ter gelegenheid van de ACMC borrel ook cultureel ondernemer noemde. Verder presenteerde Motivaction een onderzoek onder ACMC leden naar website ervaringen (zie verder op deze pagina).

In hoeverre heeft de intrede van internet het werk van de culturele marketeer veranderd of benvloed?
Het gesprek met Daniel Ropers leerde dat de hype dan wel voorbij lijkt te zijn, maar dat internet een uitstekend middel is voor klantcontact (informeren en verkopen; service en actieve bevordering). Culturele instellingen hebben van oudsher veel geld gestoken in printmedia om hun (potentile) publiek te informeren. En of je je aanbod nu online of offline presenteert, het maakt niet zoveel verschil. Het gaat erom dat je via een website in interactie komt met mensen. Klanten moeten suggesties kunnen doen, en het idee krijgen dat hun mening telt. Hoe kun je aan de verwachtingen tegemoet komen?

Culturele marketeers lopen bij het ontwikkelen van internet tegen twee problemen aan: generatie en geld. De directeur snapt het niet en het communicatiebudget wordt voor 90% besteed aan printmedia. Ropers raadt aan om klein te beginnen en met resultaten te komen. Het Holland Festival verkoopt nu al een groot deel van de kaarten online.
Tot slot: wat wil de klant? De betaalmethode moet goed zijn; en de klant wil niet te vaak bestookt worden met e-mail. Het gemak staat centraal. De prijs is niet meer zo belangrijk als een paar jaar geleden. Enkele tips uit de discussie: zoek een mediapartner om bezoek aan de website te bevorderen, en heb geen angst om samen te werken.

Auteur: MH meer informatie: www.gvr.nl

468

Reactie verzenden

Share This