Selecteer een pagina

Visie virtueel: Nieuwe naam, nieuwe identiteit, nieuwe website

Algemeen

Met de ingang van het millennium brak voor het Engelse Tate museum een druk jaar aan. Belangrijke gebeurtenissen waren de opening van Tate Modern, Engelands nieuwe museum voor moderne kunst, in mei van dit jaar en de heropening van de oude vestiging (vanaf nu Tate Britain genaamd). Het Tate museum heeft bovendien met een nieuwe huisstijl gekozen voor een eigentijdse identiteit, waarmee het de stap van instituut naar merk heeft genomen. Ook is sinds kort, gebaseerd op het veranderde uiterlijk, een nieuwe website online.

Het Tate museum is een kunstinstelling met een omvang die we in Nederland niet zijn gewend. Tate heeft vier vestigingen, waaronder het nieuwe Tate Modern, ondergebracht in een reusachtige elektriciteitscentrale aan de Bankside van de Londonse Thames. Het museum heeft zijn eigen communicatieafdeling, Tate Communications, waar maar liefst 15 mensen werken. De nieuwe identiteit en huisstijl zijn ontworpen door topmerkenconsultant Wolff Olins, en ook de nieuwe website is ontworpen door een state-of-the-art ontwerpbureau, Nykris Digital Design. Niet mis dus. De verwachtingen bij het intypen van www.tate.org.uk zijn dan ook hoog.

De enorme website, bestaande uit 600 verschillende paginas die maandelijks miljoenen hits uit meer dan 140 verschillende landen genereren, overrompelt de bezoeker in het begin wel een beetje. Na enig rondklikken wordt de structuur van de site echter snel duidelijk, en blijkt de functionele maar frisse vormgeving een plezier. De site richt zich vooral op informatievoorziening voor potentile bezoekers, maar door het online raadpleegbaar maken van de eigen collectie hoopt het museum ook bestaande bezoekers en kunstkenners het naar de zin te maken.

Ieder van de vier Tate vestigingen (tweemaal London, Liverpool en St Ives) heeft op de site aparte onderdelen gekregen, die qua omvang bijna weer aparte sites lijken. Elke subsite heeft zijn eigen kleur, gekozen uit een reeks die doet denken aan de Imacs van Apple (zo is de Tate Modern site rozepaars). Het informatieaanbod, de structuur en de vormgeving zijn per vestiging gelijk, wat het gebruikersgemak verhoogt. Er is uitputtende bezoekersinformatie beschikbaar, inclusief plattegrond, uitgebreide informatie over de collecties en tentoonstellingen en uitleg over publieke activiteiten zoals cursussen, rondleidingen en lezingen. Tate Modern, dat als nieuwkomer toch een beetje de show steelt, heeft een aantal aardige extraatjes gekregen, waaronder een driedimensionaal panorama van de indrukwekkende turbinehal en een filmpje van de spectaculaire verlichting van het gebouw tijdens de openingsavond.

Na het aanklikken van Tate Collections kan de volledige museumcollectie doorzocht worden, waarbij elk object is voorzien van een beschrijving, sommige met afbeelding. Een bewonderenswaardig initiatief, maar met de onlangs bezochte website van het Rijksmuseum in het achterhoofd opvallend rechttoe rechtaan uitgevoerd. Gezien de doelstellingen van de Tate collectie (ook online raadpleegbaar) had het museum bij de ontsluiting de mogelijkheden van internet beter kunnen uitbuiten. Termen zoals
educatie, inspiratie, en toegankelijkheid (zie Tates doelstellingen) vragen om een creatievere presentatie van de collectie.

Helaas blijken de e-commerce mogelijkheden het on-line kopen van kunst en merchandise teleurstellend. Doordat niet kan worden gezocht naar een specifieke product, doordat er geen afbeeldingen beschikbaar zijn, en er voor aankoop niet rechtstreeks kan worden doorgeklikt naar de kassa wordt het online winkelen een omslachtige en gebruikersonvriendelijke bezigheid. Op dit onderdeel komt de site ook minder uitgewerkt over. Wellicht speelden (omdat ontwerpbureau Nykris ongetwijfeld beter kan) budgettaire redenen of planning hier een rol.

Vanwege de hierboven gesignaleerde tekortkomingen onderscheidt de website zich vooral door de sterke promotie van de verschillende Tate vestigingen. Het richt zich daardoor overwegend op het aantrekken van nieuwe bezoekers. Vanwege de aantrekkelijke uitstraling, duidelijke presentatie en het goede informatieaanbod is de site makkelijk raadpleegbaar. De krachtige huisstijl van Wolff Olins en inventieve toepassing van visuele hulpmiddelen door Nykris dragen hier sterk aan bij. Het is knap hoe een informatie-intensieve website als deze hierdoor toch simpel en aangenaam in gebruik is gebleven.

Auteur: Johan Idema

468

Reactie verzenden

Share This