Selecteer een pagina

Visite cultuur: Een kijkje in de keuken van de Cultural Night in Reykjavik

Algemeen
Op uitnodiging van Reykjavik Art Festival bezochten zestien leden van IFEA-Europe in augustus de hoofdstad van IJsland, n van de twaalf culturele hoofdsteden van Europa. Dit bezoek vond plaats in het kader van de Behind the Scenes meeting, die IFEA Europe naast haar congres ieder jaar organiseert.


De IFEA leden werden onthaald in verschillende kunstinstellingen, zoals het smundarsafn Beelden museum. Daar ging Sveinn Einarsson, artistiek directeur van het Reykjavik Art Festival in op de status van het festival en de rol ervan in de culturele wereld van IJsland, op successen en mindere afleveringen, op de financiering en de subsidies en de internationale uitwisseling. Voor IJslanders geldt het gevoel sterk dat ze eilandbewoners zijn: trots op hun eigen werk en cultuur, maar wel graag kijken en delen met anderen.
In de National Gallery sprak de communicatiemanager van Reykjavik Culturele Hoofdstad 2000, mevrouw Svanhildur Konrosdttir. Ze ging in op de communicatie rond dit evenement. Die communicatie is vooral gericht op de IJslanders zelf en daarbinnen op de gezinnen. Door de uitwisseling van mensen binnen de culturele wereld op de diverse culturele functies in Reykjavik bestaat een goede manier van samenwerking die er bovendien voor zorgt dat de boodschap bij het gehele publiek terecht komt en beklijft. gst gstsson, marketing manager van de Reykjavk Haven, presenteerde tot slot het Celebrating the Sea Festival en de Reykjavik Cultural Night. Inmiddels groeit hieruit een vruchtbare samenwerking met de Wereldhavendagen Rotterdam. gstsson ging met name in op de uitdaging die het Zeefestival heeft om jonge mensen te interesseren voor de visvangst, het werken in de haven en de visverwerkingsindustie. Was dit voorheen de belangrijkste sector van arbeid voor de IJslanders, de jongeren van nu zijn aanzienlijk minder genteresseerd in deze traditionele sector en storten zich zoals overal op de nieuwe technologien. Het Zeefestival laat de uitdaging en charmes van de visvangst zien en speelt ook in op de behoeften om bij- en omscholing te verzorgen.

De meeting in augustus vond plaats tijdens de Cultural Night, een van de vele zomerfestivals in Reykjavik. Gedurende deze Night presenteren alle culturele instellingen hun programma of repertoire. Hiertoe staan allerlei faciliteiten tot hun beschikking: van kerken en bankgebouwen, tot musea en kledingzaken. Wij zagen o.a. optredens van koren, graffiti-artiesten, popmuzikanten en beeldend kunstenaars. Het idee voor Reykjavik Cultural Night is ontstaan na een bezoek van de IJslandse IFEA-leden aan de Amsterdamse Uitmarkt gedurende de Behind the Scenes meeting in 1998. Dit bezoek aan de moeder van alle culturele markten bracht de organisatoren van Reykjavik Art Festival op het idee om ook in IJsland het publiek op de hoogte te brengen van alles wat in het culturele seizoen geboden wordt. Het is ongelooflijk wat deze nacht teweeg brengt: Van de 250.000 inwoners van heel IJsland komen 50.000 mensen naar Reykjavik. Het is een waar familiefeest, maar toch weer totaal anders dan bijvoorbeeld in Amsterdam, al was het maar doordat de weersomstandigheden een belangrijke invloed hebben. Wordt de Uitmarkt met name in de openlucht georganiseerd, de activiteiten in Reykjavik vinden met name binnenshuis plaats. De intimiteit van optredens en exposities in modezaken en het optreden van koren in overvolle kleine kerkjes creert bovendien een bijzondere sfeer die zijn weerga niet kent. Think global, act local blijft het devies voor het stelen van goede ideen.

IFEA Europe is de Europese tak van de International Festival and Events Association. Deze vereniging telt 2.500 leden uit meer dan 20 landen. IFEA Europe is opgericht in 1992 en telt inmiddels 100 leden. Doel van IFEA Europe is kennis op het gebied van festivalmanagement, -marketing en -productie bij haar leden te vergroten en de communicatie tussen de leden onderling te bevorderen. Hiertoe organiseert zij een jaarlijks congres en seminars en publiceert zij tijdschriften, nieuwsbrieven, studieboeken en adresgidsen. De leden zijn met name festival- en evenementenorganisatoren die het netwerk gebruiken om kennis uit te wisselen over themas als sponsoring, fondsenwerving, lange-termijn planning, public relations, crisismanagement, publieksbeheersing, ticketing en internationale samenwerking.
Naast het jaarlijkse congres, waarbij ook niet-leden welkom zijn, organiseert IFEA Europe de zogenaamde Behind the Scenes meeting die ook jaarlijks plaatsvindt. Deze meeting is exclusief voor leden. Bij dit type meetings wordt, de naam zegt het al, een kijkje genomen achter de schermen bij een evenement dat op dat moment plaatsvindt. Festivals en evenementen spelen zich met name af in de zomermaanden. Omdat dit dus het hoogseizoen is voor de leden, is de deelname aan de Behind the Scenes meestal beperkt. De kleinschaligheid van deze meetings leidt echter tot grote inspiratie en wat wij noemen het oprecht stelen van ideen. Beter goed gejat dan slecht bedacht, niet waar?

Auteur: Evelien Winkel, Operations Manager IFEA Europe
Referenties: Nadere informatie verkrijgbaar bij: Evelien Winkel, Operations Manager IFEA Europe p/a Nederlands Bureau voor Toerisme t 070 370 5296 e ifea@nbt.nl www.ifeaeurope.com
468

Reactie verzenden

Share This