Selecteer een pagina

Visite cultuur: Southark Londen

Decentralisatie als toeristisch beleid

Algemeen
Grote steden als Parijs en Londen, die te kampen hadden met een teveel aan toeristen in het hart van de stad, zijn erin geslaagd decentraal nieuwe toeristische aandachtspunten te ontwikkelen. Het is een trend: inmiddels heeft ook Amsterdam aangegeven de toeristen uit het centrum weg te willen lokken. Beleidsmakers gaan er wat dat betreft voetstoots van uit dat de gemiddelde toerist zich aangetrokken zal voelen tot plekken buiten het centrum, of dat het iets uitmaakt wanneer ze een bepaalde wijk bij buitenlandse reisjournalisten onder de aandacht brengen.

Een bezoek aan de zuidoever van de Thames leert dat Londen veel verder is gegaan. De stad heeft een aantal zeer succesvolle voorbeelden van toeristische trekpleisters buiten de City ontwikkeld. De investeringen rijzen inmiddels de pan uit. Ondertussen doet de vraag zich voor of de rivier de Thames wordt herontdekt door de buitenlandse toerist, of dat die herorintatie een gevolg is van een uitgekiend strategisch plan.
De omslag in Londen is niet van de ene op de andere dag gerealiseerd. Sinds de jaren zeventig hebben vooruitziende ambtenaren en projectontwikkelaars hun blik naar het oosten gewend. De laatste tijd lijkt het of er de nodige synergie ontstaat en investeringen, rijke historie en genteresseerde toerist samenkomen.
Het recyclen van vervallen havengebieden en oude buurten als Southark met zijn pas gerenoveerde kathedraal en eigen (buurt)bezoekersinfocentrum wordt als een natuurlijk proces gepresenteerd. Beroemde en beruchte buurten met een fascinerend verleden als Southark laten zich makkelijk (her)ontdekken. De Southark Information Centre website biedt de bezoeker een overzichtelijk beeld van alle mogelijke activiteiten, (wandel)routes, en te bezoeken instellingen. Het informatiecentrum met zijn dramatic and innovative ontwerp biedt net als de website direct toegang tot een ontdekkingstocht van de buurt. Touch-screen en multi-media opstellingen geven informatie over de beschikbaarheid van kaarten voor voorstellingen, waarbij met name de eigen buurt gepromoot wordt. Dit wordt nog eens benadrukt door een verwijzing naar lokaal nieuws. Het idee is blijkbaar om Southark naast een gezicht te geven ook een eigen leven te laten leiden. Het Visitors Centre promoot ook de lokale horeca en hotelaccommodatie. Zo wordt een logisch vervolg gegeven aan grootschalige investeringen door zowel de gemeente Londen als door particuliere ondernemers.
De verbinding met de stad zelf vormt de Thames, aan de oevers waarvan nu weer gewandeld kan worden. Direct aan de rivier liggen ook twee belangrijke trekpleisters waar Southark schaamteloos gebruik van maakt: Tate Modern en de replica van Shakespeares houten Globe Theatre. Waar Southark vroeger avonturiers, hoeren en acteurs trok, zoeken nu vele toeristen hun heil bij Vinopolis, s werelds grootste virtuele wijnstad. Een thematisch en geografisch ingerichte opstelling leidt de bezoeker langs alle belangrijke wijngebieden (zie MMN 1999-2). Onder de bogen van de gietijzeren markthallen wordt nog steeds verkocht, zij het met een gezonder imago dan vroeger.
De markt met biologisch dynamische producten is vergelijkbaar met de Amsterdamse Noordermarkt op zaterdag. En als een toerist uit het centrum nog onvoldoende op de hoogte is met de mogelijkheden van Southark en omgeving, dan trekt het strategisch geplaatste Millennium Wheel wel de aandacht.
Op de zuidoever is voldoende te doen. De restaurants zijn er (relatief) goedkoop en er is onderdak te vinden in aangename en gastvrije hotels. De website geeft alles aan en promoot de buurt ten volle. Via de plattegrond kunnen sites van andere organisaties uit de omgeving aangeklikt worden. Aangrenzende buurten worden door de Londen Tourist Board gekoppeld aan Southark via een plattegrond-link om ook daar te profiteren van de investeringen in de toekomst.

Auteur: Menno Heling
468

Reactie verzenden

Share This