Selecteer een pagina

Visite leisure: EasyEverything: info-superstore volgens HEMA-concept

Algemeen

Surfend langs de besprekingen van het nieuwe internet supercaf van EasyEverything in Amsterdam valt op dat de auteurs de marketing-communicatiecomponent sterk in de gaten houden. Die besprekingen, die meestal in de weekagenda of in de uitgaansrubrieken zijn te vinden, wemelen van begrippen als doelgroep, openingstijden, prijzen, horeca, totaalconcept. Maar de titel van de bespreking in Trouw van zaterdag 1 juli j.l. toont al aan dat we toch kunnen spreken van een vreemde eend in de bijt: Met uitgaan heeft het weinig te maken.
Een bezoek aan EasyEverything ligt dan gauw voor de hand, want mond-tot-oor reclame is vaak de beste reclame.
EasyEverything runt inmiddels twee grote internetcafs in Nederland; een in Rotterdam met 350 schermen, en een in Amsterdam het grootste internetcaf ter wereld. Op de plek waar je vroeger de Hema bezocht om laagdrempelig een staafmixer, onderbroek of vakantieslippers te kopen, vind je nu een informatiesupermarkt met 1.000 schermen. Het internetcaf in de Reguliersbreestraat lijkt wat inrichting betreft ook wel wat op dat van de voormalige uitbater: hier is duidelijk sprake van informatieminimalisme, met lange rijen tafels, voorzien van platte beeldschermen die zijn gemonteerd op een houten schot. De ruimte is tot op de cm2 uitgerekend om de exploitatie zo efficint mogelijk te maken. De internetters zitten schouder aan schouder, de wat serieuze studenten en ouderen die aan het werk zijn rustig achterin, en de meer op sociale interactie gerichte jongeren verspreid over de hele zaak. Hier worden nieuwe contacten gelegd of spreek je af alvorens uit te gaan, als je er al niet blijft hangen
De lage prijs kan voor velen de reden worden om de eigen PC thuis uit te laten en hier een kleurenprint te laten maken of muziek te downloaden. Die prijs staat dan ook centraal in de verkoopstrategie van EasyEverything, eigendom van de Griekse rederszoon Stelios Haji-Ioanou. EasyJet, EasyRentacar, EasyEverything zijn alle op hetzelfde principe gebaseerd, afkomstig uit de rederij: 90% van je capaciteit verkoop je snel en makkelijk, en je wacht tot de afnemers staan te dringen om de laatste 10% af te nemen. Dan kan de prijs omhoog. Dit, gecombineerd met het bulkprincipe van een groot aanbod, verdeeld over 24 uur die we allemaal te besteden hebben, geeft de mogelijkheid om klanten op rustige uren een bijzonder laag tarief te berekenen:
f 0,50 per uur. Dure sfeer en service zullen vooralsnog niets extras bijdragen om klanten naar het scherm te lokken. Alleen op de avond van de finale van het EK en bij de Oranjewedstrijden bleven alle plaatsen in de info-superstore leeg. De kosten liggen twee tot tien keer zo laag als bij de meer traditionele internetcafs die in 1997 en 1998 hier en daar als paddos uit de grond schoten.

EasyEverything heeft de concurrentie wakker geschud. Dat moet ook wel als je klantenkring zowat gehalveerd wordt, en je niet op subsidie terug kunt vallen. KPN richt zich op de markt van de middelgrote internetcafs met meer service en een individuele, klantgerichte benadering. De vraag is of dat aan zal slaan. De belangrijkste doelgroepen zijn immers rugzak- en andere toeristen, omwonenden en studenten gebruikers die veelal willen internetten zonder verder veel contact met personeel, laat staan dat ze lastig gevallen willen worden door een verkoopjongen met een vlotte babbel. Die eigenheid, onder meer gecreerd door een terughoudende vormgeving, die ervoor zorgt dat je met vrienden een eigen omgeving creert, maakt EasyEverything zo uniek. Eenmaal op internet maakt het niet meer uit of je thuis bent of bij de Hema. Als die grenzen vervagen komt de sfeer vanzelf. Dan verliest ook een uitspraak dat dit met uitgaan weinig te maken heeft zn belang.

In de Reguliersbreestraat wordt bij de verdere inrichting van de straat rekening gehouden met de komst van EasyEverything: aan de overkant komt een 24-uurs Burgerking en Path-Tuschinski opent binnenkort een megaplex naast en boven de toegang tot Hema-internet. Voor de film, na de film de aantrekkingskracht is groter naarmate er minder mensen zitten: bij de ingang wordt de op dat moment geldende uurprijs geafficheerd. Zoals leisuretijd steeds meer verspreid raakt over de hele dag, of zoals we steeds meer activiteiten leisure gaan noemen, zo probeert EasyEverything de klanten over het etmaal te spreiden. Het heeft alles met uitgaan te maken.

Auteur: Menno Heling
468

Reactie verzenden

Share This