Selecteer een pagina

Visite leisure: Luxe cruise in luchtschip

Algemeen

Aan de voet van de oude watertoren langs de A28 bij Zwolle ontwikkelde recreatieondernemer Hennie van der Most een assortiment winkels voor de Nederlander met een brede beurs. Bovenop de toren liet hij een draaiend restaurant plaatsen dat uitzicht biedt over de hele regio. Het concept is van Van der Most zelf, bestemd voor een voor hem in eerste instantie vreemde doelgroep. Alles ademt de sfeer van een luxe cruiseschip, alleen is hier de all-in prijs vervangen door een minimum besteding van 50 Euro. Van der Most heeft duidelijk minder op met het gemiddelde attractiepubliek dat alleen voor een kopje koffie van het gratis uitzicht komt genieten. Toplocatie De Koperen Hoogte biedt service in een modern klassieke (lees: tijdloos of kitsch naar gelang de eigen smaak) jas. Bedrijfsleidster Jocelyne Berenschot leidde MMnieuws rond. Even waanden wij ons in het Dallas van het Noorden.

Veel kunst- en cultuurorganisaties hebben de afgelopen jaren het idee van een Business Club opgepakt zonder zich te realiseren wat voor serviceniveau deze doelgroep gewend is. Een museum of theater als plek om regelmatig bijeen te komen geeft iets extras en kan succesvol zijn mits het bedrijfsleven zelf ook actief participeert. Bij het uitwerken van het concept De Koperen Hoogte heeft ondernemer Van der Most hoogwaardige retail, hotel en horeca gecombineerd vanuit de specifieke behoefte aan service bij het bedrijfsleven. Voor mensen die zakelijk regelmatig gebruik willen maken van de faciliteiten van De Koperen Hoogte bestaat de mogelijkheid om bedrijfslid te worden. Voor 200 Euro per jaar kan met een persoonlijke bedrijvenpas onder de minimum bestedingsverplichting uitgekomen worden. Nog meer uitstraling biedt de BusinessClub (500 Euro per jaar), exclusief voor directeur/eigenaren van bedrijven (niet meer dan drie per vestigingsplaats), met meer dan 35 werknemers. Van der Most heeft inmiddels 146 bedrijven aan zich verbonden die regelmatig in De Koperen Hoogte bijeenkomen, om te praten over de voor hen specifieke problematiek.

Ondernemer Van der Most is vooral bekend in recreatieland door De Bonte Wever, Speelstad Oranje en Kernwasser Wunderland. Hij ontwikkelde deze projecten voor een publiek met een smallere beurs dan de Koperen Hoogte-doelgroep. Een geslaagd ondernemer kan nu bovenin de watertoren onder de sterrenhemel overnachten in het summum van luxe en rust en op eenzame hoogte voor het lieve bedrag van 575 Euro (exclusief ontbijt). De Topsuite biedt een bed en bubbelbad met panoramisch uitzicht over de omgeving. Een gevoel van bezit dat ook de machthebbers van vroeger bij het uitzicht vanuit de kasteeltoren moet hebben behaagd. Ook de eerste bekende Nederlanders zijn inmiddels gesignaleerd.

Van der Most heeft gedacht vanuit zijn doelgroep en dit concept tot in de details consequent doorgevoerd. De geslaagde zakenman wil een vijfgangen menu met niet teveel keuze, winkelen met een personal shopping service met een door Van der Most zelf geselecteerd productaanbod, golfen op de 18 holes, par 3 en unieke floating baan, vergaderen en/of overnachten met alle faciliteiten van dien, netwerken binnen de BusinessClub, zich thuis voelen, en geen Jan-met-de-pet tegenkomen.

De Koperen Hoogte is niet alleen in concept een idee van Hennie van der Most. Hij heeft zich ook verregaand met de details van de uitwerking bemoeid. Als vleesgeworden doelgroep en eigenaar van diverse andere bedrijven weet hij als geen ander welke smaak en interesses zijn publiek aanspreken. Vormgeving van het interieur, keuzes van het materiaal en ontwerp van de inrichting, alles ademt zijn persoonlijke bemoeienis.

Wat opvalt, is het ontbreken van kunst of cultuur. Waar zowel in de Randstad als daarbuiten veel bedrijven zich wensen te liren aan een kunst- of cultuurinstelling of -manifestatie om zo zichzelf meer cachet te verschaffen, ontbreekt bij De Koperen Hoogte deze imagoverhogende dimensie. Alleen een eenzame vleugel staat weggedoken in een hoekje van de zaal waar de grootschaliger bijeenkomsten gehouden worden. Van der Most, die als 18-jarige jongen ooit begon met een handeltje in gebruikt ijzer, investeerde 30 miljoen gulden in dit prestigieuze project. Life muziek en top-acts zouden in dit geval voor de hand moeten liggen. Interesseert de gemiddelde directeur/eigenaar zich niet wezenlijk voor kunst en cultuur en kent de ondernemer Van der Most zijn pappenheimers of heeft hij persoonlijk geen affiniteit met de wereld van kunst en cultuur?

Voorlopig wordt nog verder geschaafd aan de kwaliteit van het gebodene in De Koperen Hoogte, voordat de promotie internationaal wordt aangepakt. Een heliplatform ligt al klaar om ook de buitenlandse zakenrelaties op gepaste wijze te ontvangen.

Auteur: Menno Heling – mheling@mmnieuws.nl
468

Reactie verzenden

Share This