Selecteer een pagina

Visite leisure: Reisbureau serveert

Algemeen
Concurrentie van internet dwingt het traditionele reisbureau vergaande strategische keuzes te maken. Neckermann zoekt alternatieven voor de nieuwe media in moderne combis van grand caf of internetshop met het traditionele reisbureau van om de hoek.


Onlangs opende Neckermann in Rotterdam de eerste van een reeks reiscafs waar veeleisende klanten in een exotische sfeer informatie over hun reisbestemming kunnen krijgen en tickets kunnen boeken. Uiteraard worden bedrijfsvoering van het grand caf en communicatie van het reisbureau op elkaar afgestemd om vooral jeugdige en reislustige klanten te lokken. Neckermann heeft zijn greep op de markt verloren en probeert deze te herstellen door in te spelen op aspecten van de beleveniseconomie. Het draait om belevenis van vrijetijd. Deze gedachte heeft de directie gestuurd in de inrichting, openingstijden en verdere bedrijfsvoering van beide onderdelen van Zin, reizen & spijzen, de benaming van het nieuwe concept. Zin in vakantie en zin in eten, drinken en uitgaan moet het reisbureau nieuwe stijl gaan onderscheiden van de concurrentie, aldus Nico van der Veer in een interview in de Volkskrant van 7 juli j.l. Vakantiegangers moeten al bij hun boeking vermaakt worden, anders komt het reisbureau op de hoek in de problemen.

De locatie aan de Rotterdamse Lijnbaan lijkt in eerste instantie niet ideaal. Doorsnee winkels en horecagelegenheden bepalen het straatbeeld in dit traditionele winkelhart van de Maasstad. Neckermann richt zich echter vooral op tweeverdieners die in dit deel van de stad naar kantoor gaan en tijdens de lunch en na het werk een hapje komen eten en hopelijk hun stedentripje komen boeken. De openingstijden van het reisbureau zijn aan die van het grand caf aangepast. Tot tien uur in de avond zijn medewerkers in het reisbureau aanwezig. Bij de inrichting is men vooralsnog niet heel ver gegaan om beide concepten in elkaar over te laten lopen. In het caf wijzen alleen een breedbeeldmonitor en een stapel reismagazines op de informatiebehoefte van de bezoeker. Neckermann ziet het caf eerder als een gezellige wachtruimte dan als loket voor het direct verkopen van reizen. Vandaar dat bij de concurrentie eerdere initiatieven om vernieuwende combinaties tussen de reis- en andere detailhandelssectoren de mist ingingen. Beleving, service en gezelligheid zijn de sleutelwoorden om dit nieuwe initiatief levensvatbaar te maken.

Concurrerende concepten waarbij de klant via internet kan blijven boeken, maar waarbij in een ruime omgeving potentile klanten zich kunnen verdiepen in verschillende themavakanties en vrijetijdsartikelen, zijn inmiddels ook al in de maak. De Expressformule moet tot marktverruiming leiden in een entourage van, alweer gezelligheid en service. MMNieuws besteedde al eerder aandacht aan een vergelijkbaar concept. Sigarettenmerk Peter Stuyvesant Travel opende enkele jaren geleden een imagoshop in Amsterdam. Dit reisbureau, inmiddels omgedoopt tot Travelemotions, biedt meerdere internetterminals om informatie te vergaren en te zoeken naar leuke reisaanbiedingen. Ter plekke kan geboekt worden en tickets worden meegenomen. Hier geen digitale en virtuele aanbieder waar je je creditcardnummer aan moet afgeven, maar een klaar-terwijl-u-wacht-service.

Zin biedt naast de lunch en borreltapas een wereldrestaurant op de eerste etage die uitkijkt op het reisbureau. Elke vrijdag- en zaterdagavond zijn er club-djs die het publiek vermaken. Alles wordt eraan gedaan om Zin tot een ontmoetingsplaats en uitgaansplek bij uitstek te maken. Of de werkende tweeverdieners s avonds nog in het centrum rondhangen is te betwijfelen. Om de tijd tussen werk en uitgaan (cultuurbezoek) te overbruggen biedt Zin een 3-gangen Reggae Menu onder het motto Proef de Vakantie! De menukaart prijst ook dure en veelal geheel verzorgde vakanties aan, van een 9-daagse fly-drive jeeptour over Jamaica tot een cruise van een week langs de mooiste plekjes van Cuba, Mexico en de Kaaiman eilanden. Voor meer informatie wordt verwezen naar het reisbureau van Zin reizen & spijzen.
Zin is te vinden in de voormalige Thaliabioscoop aan de Lijnbaan in Rotterdam.

Auteur: Menno Heling
Referenties: Bron: Vakantie boeken in de kroeg, de Volkskrant, 7 juli 2001
468

Reactie verzenden

Share This