Selecteer een pagina

Visite virtueel: commentaar gezocht

Algemeen
Onlangs zijn de Dutch bloggies uitgereikt. Een extra bevestiging voor het gegeven dat het weblog fenomeen er een is met lange adem. Niet alleen tellen weblogs ieder jaar meer lezers, er zijn ook steeds meer bloggers die het volhouden. Mensen die met regelmaat iets te vertellen hebben. Maar waarom? Wat beweegt iemand om een blogger te worden? Waarschijnlijk zijn dat niet de redenen die gelden voor marketeers en adverteerders. Geld is er immers nauwelijks aan te verdienen, althans voor de meeste individuen niet.


In webloggend Nederland is het kunnen achterlaten van commentaar van groot belang. Eigenlijk geldt dat voor alle sites die binnen een kleine markt bewegen. Grotere markten profiteren namelijk van grotere bezoekersaantallen. Bezoekers komen alleen op sites die bezocht worden en nieuw en fris zijn. Sommige sites hebben echt iets te vertellen, terwijl andere een cafachtig sfeertje creren, waar je met je vrienden lekker kunt rondhangen.

Voor dat laatste heb je een aanhang, ofwel een terugkerend publiek nodig. Het gevoel van gemeenschap zorgt voor herhaalbezoek, voor buzz, voor aanprijzingen. En daar speelt geld ineens wl een rol. Het blijkt dat de mix van het frequent posten van artikelen, gemeenschap en identiteit zich uitstekend leent voor mond tot mond reclame.

Voor bloggers is de verleiding groot. Bij een succesvolle weblog hebben zij ineens een product in handen waar actiemarketing- en reclamebureaus voor hun virale marketing1 gretig gebruik van willen maken. De appellerende waarden van een weblog blijken vaak te overlappen met de waarden die marketingbureaus voor hun klanten opstellen.
Zo zie je op hippe, trendy en veel bezochte jongerensites reclame voor frisdrank, digitale mediaspelers en bioscoopfilms. De een zijn buzz is voor de ander zn brood en vice versa.

Maar daar schuilt wel een gevaar. Weblogs worden groot door de inhoud, de persoonlijkheid en de eigen identiteit. De schrijvers ervan schrijven voor de lol. Ze hebben een passie en een drang om die met anderen te delen. Zodra zij voor de buzz gaan schijven is dat het begin van het einde. Vele websites overleven de omschakeling van non-profit naar commercieel niet.
Gelukkig houden de bezoekers je eerlijk. Zij wijzen je maar al te graag op je fouten. Dat dat commentaar belangrijk is, weten de grote webloggers in Nederlands ook heel goed. Veel commentaar op je site is een goed teken.

Wanneer je in een markt zit met beperkte aantallen is betrokkenheid van de bezoeker van groot belang. Artikelen waar een bezoeker commentaar bij kan achterlaten, vergroten die betrokkenheid en verhogen de kans dat anderen zich ook betrokken gaan voelen. Onderling contact versterkt de inhoud op de weblog, zozeer zelfs dat andere webblogs dit overnemen. In plaats van mond-tot-mond kunnen we hier van blog-tot-blog reclame spreken. Onderzoek wijst uit dat wat op deze weblogs plaatsvindt ook doorsijpelt naar de echte wereld. Vandaar de interesse van de gevestigde media en uitgeverswereld om een graantje mee te pikken. Je kunt dat zien als een stap achteruit, maar ook als een uiting van de verdergaande professionalisering van het web als medium.

1 Virals zijn over het algemeen grappige filmpjes of soortgelijke weggevertjes, denk hierbij bijvoorbeeld ook aan e-cards.

Auteur: Egor Kloos e.kloos@zappwerk.nl http://dutchcelt.nl/
468

Reactie verzenden

Share This