Selecteer een pagina

Visite virtueel: Cultureel er tussenuit?

Algemeen
In hoeverre kun je er cultureel tussenuit met behulp van het aanbod op reissites? Is het aanbod op algemene sites groot genoeg of is het nodig om naar een culturele site te surfen? Wat wordt er precies aangeboden en hoe? De diversiteit van de sites op dit gebied blijkt groot, maar op een groot aantal punten is het aanbod niet altijd uitnodigend…


Elke vorm van reizen
Het is vakantie op de site van Elmar reizen: zandgeel en strakblauw voeren de boventoon. Het is ook uitverkoop op de site: op de homepage staat vrijwel alles door elkaar. Zoeken en boeken, campingreis of stedenreis, Europa of verder weg… De veelheid aan tekst in kolommen, banners en aanbiedingen geeft de indruk dat hier elke vorm van reizen te boeken is tegen de laagst mogelijke prijs.
Als je denkt dat je de meeste informatie geconsumeerd hebt en rustig kunt genieten van sfeervolle fotos, dan heb je het mis. Wanneer je doorklikt, volgt eenzelfde stortvloed aan informatie. Slechts piepkleine stockfotos illustreren de tekst.

De site is wl snel. Wat je ook kiest: het is binnen tien minuten gereserveerd. N reservering neemt een medewerker binnen 24 uur telefonisch contact op om de reis te bevestigen.
Maar voor een uitgebreid assortiment aan culturele reizen moet je niet op deze site zijn. Het meest culturele dat je op de site kunt ondernemen zijn de stedentrips. Elke stad is voorzien van uitgebreide achtergrondinformatie over bezienswaardigheden, theater of een andere specialiteit van de stad.

Goedkope reizen
D-reizen is een onafhankelijke reisbureauorganisatie in Nederland. Ze verkopen reizen van Nederlandse touroperators en luchtvaartmaatschappijen. Het bureau selecteert vooral aanbiedingen uit een groot reisaanbod. Bij een van de reisbureaus kun je de gids ophalen om vervolgens thuis op je gemak de reis te reserveren.
De inspiratie moet je als gebruiker vooral halen uit het aanbod van goedkope reizen. Op een drukke homepage vechten de felle kleuren om aandacht. Enkele sfeerfotos van winter- en zomervakanties geven weliswaar wat vakantiegevoel, maar op de rest van de site is het beeldmateriaal summier. Een rij oranje buttons leiden je naar het reisaanbod. Dat draait vooral om aanbiedingen voor tweetallen, want een weekje strand voor het hele gezin is bijna niet te vinden. Voor een cultureel weekend-uitstapje met zn tween kun je bij D-reizen terecht, maar verwacht geen inspirerende reistips.

Etalage
Het in 1985 opgerichte Arttra heeft als doel kunst en cultuur onder de aandacht te brengen bij bedrijven en instellingen. De site van de organisatie ziet er eenvoudig en fris uit. De strakke citroengele achtergrond met zwart-witte iconen maakt een prettige, uitnodigende indruk. De inhoud op de homepage is een beetje scheef verdeeld, zodat de doorklikmogelijkheid buiten het beeld valt.
In deze site navigeer je met een standaardmenu aan de linkerkant en rechts een brede tekstkolom. De teksten met mooie fotos ertussen nodigen uit om te lezen. Jammer genoeg is een pagina als extra programmaonderdelen zo lang dat ze gemakkelijk een meerzeggende aparte categorie hadden kunnen bedenken.
Omdat Arttra evenementen op maat organiseert, willen ze telefonisch contact hebben met bezoekers. De site is slechts een etalage waar niet direct gereserveerd of besteld kan worden.

Klassiek en degelijk
De site van Voyage & culture opent met een prachtige afbeelding van Frida Kahlo. Helaas zorgt de totale vormgeving van de homepage voor verwarring. Het beeldmateriaal wordt te kust en te keur afgebroken, en de menubalk vormt een onduidelijke grens tussen de statische Kahlo en bewegende beelden.

Het reisaanbod daarentegen is zeer helder en uitgebreid. Elke maand kan de bezoeker kiezen uit gemiddeld 15 (100% culturele) reizen. Cultureel is hier in de breedste zin van het woord opgevat: salsa- en tangoreizen, architectuurreizen, maar ook karakteristieke landschappen en culinaire wijnreizen kunnen het hoofddoel van de reisbestemming zijn.

Het zachte kleurgebruik en het weinige beeld geeft de site een klassieke en degelijke uitstraling: de informatie is duidelijk gericht op een volwassen publiek zonder (jonge) kinderen. De site is helder opgebouwd in tekstblokken en een overzichtelijk keuzemenu. Hierdoor vindt de bezoeker snel zijn weg. Na het invullen van het boekingsformulier weet de bezoeker binnen 48 uur of de reis geboekt kan worden of niet.

Appetijtelijker presenteren
Over het algemeen is het aanbod van culturele reizen op algemene reissites zeer beperkt. De sites brengen je niet op nieuwe ideen; je moet al een plan hebben voordat je een site bezoekt. Culturele reissites bieden meer: zeker het aanbod op de site van Voyage & culture brengt je op leuke ideen. Helaas hebben we geen culturele reissite ontdekt die haar aanbod appetijtelijk presenteert. Informatie staat veelal in grote tekstblokken. Het is verbazingwekkend hoe weinig beeldmateriaal er wordt gebruikt. De informatie is duidelijk gericht op een publiek dat zich in de (culturele) stof wil vastbijten.

Auteur: Henritte Koppen – h.koppen@zappwerk.nl; Martijn Krenn – m.krenn@zappwerk.nl
Referenties: Bekeken sites: www.elmarreizen.nl, www.d-reizen.nl, www.arttra.com, www.voyageculture.nl
468

Reactie verzenden

Share This