Selecteer een pagina

Visite Virtueel: De digitale beleving van festivals

rubriek: visite virtueel

Algemeen

Het is een zonnige namiddag en de terrastafels staan vol met glazen fris witbier en ros. De terrasbezoekers zitten stilletjes na te genieten van de Zuid-Amerikaanse band of de acrobatische straatartiest die zojuist zijn kunsten heeft vertoond. Het festivalseizoen is begonnen en veel steden maken zich op voor het jaarlijkse zomerfestival, waarin muziek, theater en beeldende kunst enkele dagen de sfeer in de straten bepalen. De organisatoren zwengelen de beleving aan met prikkelende affiches n websites. Internet is ht medium om bezoekers te laten voor- en nagenieten in beeld en geluid.

Feest voor het volk
In Gent vieren ze al ruim 150 jaar de Gentse Feesten. Wat ooit begon als stadskermis is nu een festival waar zon 250 kleine organisaties meewerken aan een 10-daags cultureel evenement. De festivalpaginas zijn onderdeel van de gemeentewebsite en schikken zich naar het strakke stramien van gele links op een zwarte achtergrond. Het uitgebreide foto-overzicht toont alle facetten van het festival: de theatrale persconferentie, het vuurwerkspektakel op het plein, maar ook de gewone, genietende bezoeker. Het onderstreept de gedachte dat het festival een feest voor iedereen is. En als de website straks voor het eerst ook een persdossier in het Frans en Engels biedt, geldt dat ook voor de buitenlandse bezoeker. Ook nieuw dit jaar zijn twee webcams die de thuisblijver tijdens het festival moeten stimuleren zich alsnog in het feestgedruis te storten.

De programmering van de Gentse Feesten is nog in wording. Vanaf half juni is de papieren versie beschikbaar en enkele dagen later verschijnt het overzicht op de website. De Dienst Feestelijkheden van de gemeente heeft een cordinerende functie en biedt de organisatoren de mogelijkheid in te loggen en zelf hun programmering aan te passen. Zo blijft de site, die tijdens het evenement ongeveer 80.000 hits per dag krijgt, een actuele informatiebron. Ook actueel is het gastenboek waar te lezen is hoe bezoekers het festival beleven en waar ze hun verzoeken voor de komende editie kenbaar maken. De site is een belangrijk onderdeel in de promotie van het festival. Daarom wil de gemeente graag van gebruikers horen of de site de nodige informatie op een goede manier biedt.

Beeldimpressie als smaakmaker
De organisatoren van het theaterfestival Boulevard in s-Hertogenbosch weten hoe ze bezoekers in de stemming kunnen brengen. Warme tinten rood, oranje en groen zetten de toon voor het cultureel zomerfestival rond het plein van de Sint Jan. De beste smaakmaker is de beeldimpressie op de homepage: in een filmpje komen de hoogtepunten van de vorige editie van Boulevard voorbij. Nieuwsgierig geworden naar de acts van dit jaar? Half juni gaat de festivalsite van 2003 online, waarvoor Studio Jean Philipse elk jaar een ander ontwerp maakt. De kaartverkoop verloopt sinds vorig jaar ook via internet en dit heeft het bezoekersaantal van de site verdubbeld. Of het ook meer bezoekers op het festival oplevert, is moeilijk te zeggen.
Terugblikken op de festiviteiten kan tijdens en na het festival. Op 360-graden-fotos kan de bezoeker de jazzy feestband, de gemaskerde rare mannetjes f zichzelf terugzoeken. Het is zelfs mogelijk in de archieven van het festival te duiken en vorige affiches of websites te bekijken. Wie Boulevard eenmaal bezocht, is verkocht, dus het is mooi dat je je via de site op de mailinglist van het festival kunt laten zetten.

Achtergrondmuziek
Beleven is zien n horen. Wie naar de site van het Zomerfestival Vlaanderen surft, krijgt naast een zomers geel scherm ook een muzikaal voorproefje. De keuzemogelijkheid voor drie verschillende achtergrondmuziekjes geeft de bezoeker direct een idee wat hem of haar te wachten staat op dit multiculturele muziekfestival. Een slimme toevoeging is de zomerquiz, waarmee de bezoeker drankbonnen kan winnen voor op het festival. Het fotoarchief op de site is vooral voor de nagenietende bezoeker, die hier zichzelf of zijn vrienden kan terugvinden.

Internet is bij uitstek geschikt om het actuele festivalaanbod aan een grote doelgroep te tonen; zeker in het geval van het grensoverschrijdende Zomerfestival dat in Vlaanderen n Nederland gehouden wordt. Maar de beleving van de evenementen is even belangrijk als de inhoud: het maakt bij openluchtfestivals tenslotte bijna niet uit wt je bezoekt, als de sfeer maar goed is. En die is van de festivalsites goed af te lezen, ook als de programmering nog niet rond is. Zet het witbier en de ros maar vast koud!

Auteur: Martijn Krenn m.krenn@zappwerk.nl

468

Reactie verzenden

Share This