Selecteer een pagina

Visite Virtueel: De toekomst van i-mode

rubriek; visite virtueel

Algemeen
I-mode werd ooit aangekondigd als het laatste staaltje van technisch vernuft, waarmee je beeld, geluid en animatie op je mobiele telefoon kunt ontvangen. Hoe staat met de ontwikkeling en acceptatie van i-mode? Is er behoefte aan mobiel internet in deze visuele vorm?


De doorbraak begon enkele jaren geleden met internet via de mobiele telefoon of WAP, volgens velen de voorloper van i-mode. De gebruiker van het wereldwijde web zat niet langer vast aan zijn computer. Volgens de Vlaamse site Trends.be worden de voordelen ten opzichte van het vaste internet langzaam duidelijk. Het draadloze karakter maakt niet alleen internetgebruik flexibeler, maar ook het aanbod van locatiegebonden informatie mogelijk. Lopend door Antwerpen kun je snel de dichtstbijzijnde musea of restaurants vinden. Toch is dit voor de aanbieder van informatie niet het belangrijkste. Mensen blijken namelijk bereid te betalen voor het verkrijgen n versturen van informatie, zeker als dit ook nog overzichtelijk gepresenteerd wordt.

Bron van informatie en entertainment
Een i-mode-toestel ziet eruit als elk ander mobiel toestel; het heeft alleen een beeldscherm in kleur. In het gebruik zijn de verschillen duidelijker. Met een i-mode-toestel heb je toegang tot i-mode-diensten en je kunt ermee e-mailen. Ook het veeltonige geluid is speciaal.

KPN Mobile heeft i-mode vooral gelanceerd als een bron van informatie, entertainment en gemak. Zo kun je onder andere op de hoogte gehouden worden van het laatste (file-)nieuws of van je soapsterren, of gebruik maken van de fotoservice of receptenservice van bijvoorbeeld Albert Heijn. Wat maar weinigen weten, is dat je eenvoudig je eigen minisite kan maken. In het kader van up-to-date informatie is dit een mooie kans voor ondernemers in de culturele sector. Zij kunnen zo hun publiek op de hoogte houden van hun programmas en een preview geven mt beeld, geluid en informatie.

In het beginstadium van i-mode in Nederland heeft de ARA Groep in opdracht van KPN Mobile een pre-launch campagne ontwikkeld. Een site diende als ondersteunende informatiebron voor het nieuwe fenomeen. Geselecteerde doelgroeppersonen en mensen die zich spontaan op de site aanmeldden, konden i-mode en het toestel aanschaffen voordat het werd gentroduceerd in de winkels. Men koos in dit voorstadium duidelijk voor de introductie van i-mode via een kleine doelgroep. Pas daarna werd op een groter publiek gemikt. Op dit moment vind je gebruikers van i-mode verspreid over de hele markt.

Dat jongeren de doelgroep waren in de introductie is op zich logisch. Zij pikken trends gemakkelijk op en zitten over het algemeen niet van 8 tot 5 achter een pc. Hierdoor kunnen ze niet constant mail ontvangen of sites bezoeken. Dit kan juist wel met een i-mode-toestel. Dit laatste bleek de reden te zijn dat i-mode in Japan razend populair is. Internetten op de werkplek is in Japan zo zeer aan strenge regels verbonden dat je wel een notebook moet hebben wil je aan deze informatievoorziening toekomen. Maar ook voor zakelijk gebruik zou i-mode een goed alternatief voor de pc kunnen zijn. Juist voor zakenmensen die veel onderweg zijn, is een i-mode-toestel geschikt, want dit is altijd bij de hand.

Concurrentie voor i-mode
Sinds kort is i-mode niet meer de enige aanbieder van visueel mobiel internet. Vodafone heeft de dienst Live gentroduceerd. De site Webwereld zette de twee naast elkaar en kwam tot de conclusie dat de diensten erg op elkaar lijken. Met beide systemen kan de gebruiker informatie vinden en e-mail versturen. Het opvallendste verschil is vooralsnog dat Live de mogelijkheid biedt voor MMS (Multimedia Messaging Services). Dit betekent dat iemand fotos kan maken n versturen. Zo kun je je vrienden nog beter de sfeer laten proeven van bijvoorbeeld het muziekfestival Rock Werchter of Lowlands. I-mode daarentegen biedt betere bescherming tegen ongewenste e-mails.

Critici zeggen dat de zakelijke toepassingen van visueel mobiel internet nog niet ontwikkeld genoeg zijn. Er zijn ook sceptici die concluderen dat i-mode nu al op zijn retour is. Voor hen is i-mode of Live slechts een voorloper van veel technisch gemak dat volop in ontwikkeling is. Maar die laatste conclusie lijkt gezien de situatie op dit moment vooralsnog voorbarig.

Bekeken sites:
www.webwereld.nl www.ara-clientzone.nl/imode/
www.imode.nl www.trends.be

Auteur: h.koppen@zappwerk.nl m.krenn@zappwerk.nl
468

Reactie verzenden

Share This