Selecteer een pagina

Visite Virtueel: Digitale galeries: het succes van de virtuele kunstbrug

Rubriek: Visite Virtueel

Algemeen
Lange tijd zijn kunstenaars afhankelijk geweest van galeries om hun werk te presenteren en te verkopen. Sinds de komst van internet kunnen ze dit ook zelf doen. Ook kunnen ze zich aansluiten bij virtuele galerien. Dat deze kunstplatformen succesvol en rendabel kunnen zijn bewijzen de sites van ArtOlive en Exto. De makers en kunstenaars leggen uit waarom.


Zowel ArtOlive als Exto presenteren beeldende kunst op hun site en stimuleren het contact tussen kunstenaars en kunstliefhebbers. ArtOlive gaat nog een stap verder: het treedt op als tussenpersoon en verzorgt uitleen en bezorging. Met meer dan tweeduizend kunstenaars en ruim 25.000 werken biedt ArtOlive de grootste collectie hedendaagse kunst van Nederland.
Erwin Berkouwer van Exto vertelt dat hun site begonnen is als vriendendienst voor kunstenares Ankie Grijsen. Zij kon zelf haar werken toevoegen, van commentaar voorzien en indelen. Andere kunstenaars vonden de site prachtig en volgden haar voorbeeld. We hebben daarop besloten de zelf onderhoudbare site voor alle beeldend kunstenaars beschikbaar te stellen. Hoewel, lle kunstenaars? Omdat mensen zelf een onderdeel van onze site kunnen maken, is er selectie nodig om te voorkomen dat er Harry-Potter-sites onder Exto komen te staan. Niet geselecteerde sites blijven gewoon bestaan, maar komen niet in ons kunstenaarsbestand, dat inmiddels tweehonderddertig kunstenaars telt.

Gratis exposeren
Drie jaar na dato weten bezoekers de beide sites goed te vinden. ArtOlive trekt dagelijks ruim 600 bezoekers, Exto zelfs ruim 2600. Martijn Allessie van ArtOlive legt uit dat de omvang en dienstverlening het succes bepalen: Omdat we de grootste collectie bieden, is er voor ieder wat wils. De site is pas vernieuwd en nog beter doorzoekbaar. Zowel particulieren als bedrijven kunnen door een indeling in themas als dieren of abstract makkelijk kunst van hun gading vinden en vergelijken.
Berkouwer verklaart het succes van Exto vooral uit de technische kwaliteiten van het platform. De site is goed vindbaar bij zoekmachines en heeft een sobere en dus snelle gebruiksinterface. Hoe minder bezoekers wachten bij het bekijken, des te meer komen terug. Al is het maar om een digitale kunstkaart te bekijken die een ander u heeft toegestuurd; een slimme zelfpromotie van de site.
De presentatie van kunst via ArtOlive en Exto is gratis. Berkouwer en de zijnen hebben er voor gekozen Exto niet commercieel uit te buiten. We gebruiken ook geen subsidiegeld. Als je niet thuis bent in subsidieland is het lastig. We streven ernaar de kosten voor het in de lucht houden van de site te dekken door een speciaal tarief aan de internetprovider te vragen en door deelnemers extra diensten te bieden tegen lage tarieven. Zo kan een kunstenaar voor enkele euros per maand zijn of haar eigen e-mailadres en domeinnaam krijgen zonder de uitgang exto.nl erachter.
ArtOlive pakt het wel commercieel aan. Het krijgt 25% van de verkoopprijs als er een werk via ArtOlive wordt verkocht en 5% als het wordt uitgeleend. Deze marge is veel lager dan bij een normale galerie omdat er geen fysieke ruimte van betaald hoeft te worden. Hierdoor is de organisatie sinds vorig jaar winstgevend zonder subsidiegeld. We wilden bewijzen dat een dergelijk kunstplatform zakelijk kon draaien, dus hebben we gekozen voor een maatschap waarin de drie oprichters participeren.

Geen drempelvrees
Bezoek is natuurlijk mooi, maar pas echt wat waard als het de kunstenaars contact of nog beter uitleen of verkoop van werk oplevert. Het is moeilijk te achterhalen hoeveel aankopen daadwerkelijk via de site verlopen, maar Allessie schat dat ruim de helft van de kunstenaars via ArtOlive n of meer werken verkoopt. Ad Verstijnen, een van de kunstenaars die er zijn werk exposeert, is erg enthousiast over de organisatie. Internet is een extra verkoopkanaal, waarbij de klant objectief kan kiezen uit een ruim aanbod van kunst. Het maakt een einde aan de drempelvrees van mensen om in contact te komen met kunst. ArtOlive verkoopt veel kunstwerken van mij. Het leuke van jezelf presenteren op internet is dat ik uit alle delen van de wereld spontane reacties krijg.
Ook Berkouwer heeft geen concrete cijfers, maar het aantal bezoekers dat bij een werk op de prijs klikt is wel indicatief. Gemiddeld neemt dagelijks n iemand op deze manier serieus contact op met een kunstenaar. Voor Patricia van Lubeck is de site geen manier om rechtstreeks te verkopen, maar meer om haar schilderstijl te laten zien en te laten weten waar het echte werk te zien is. In tegenstelling tot veel andere kunstsites kan ik bij Exto mijn gedeelte zelf op elk moment van de dag veranderen en aanvullen. Ik kan mijn werk uitstekend presenteren en kan bovendien een lijst met exposities tonen. Door de goede uitleg is dit een geweldige oplossing voor mensen die geen kaas hebben gegeten van websites bouwen.
Ook al is over het concrete succes weinig bekend, toch blijkt de digitale galerie, die met weinig of geen financile steun kan draaien, meer te zijn dan een internet-gril. De kritiek dat je kunst op een beeldscherm niet goed kunt presenteren is vooral wishful thinking gebleken van de galeriehouders. Via het kunstplatform op internet kunnen de kunstenaar en de kunstliefhebber elkaar veel makkelijker vinden.

Auteur: Martijn Krenn m.krenn@zappwerk.nl
468

Reactie verzenden

Share This