Selecteer een pagina

Visite: virtueel: Fascinerend bedrijf = fascinerende website?

Algemeen
Cultuurfabriek, een in Amsterdam gevestigd evenementenbureau, houdt van organiseren. Naast zakelijke congressen en interactieve bijeenkomsten organiseert het even gemakkelijk een festival of theatervoorstellingen. Bij zijn producties ziet het bureau de nieuwe media vaak als kerningredint. Met zn gevoel voor originaliteit en ervaring met internet zou Cultuurfabriek een interessante website moeten hebben. Reden voor een bezoekje.


Voor een evenementenbureau dat in zijn dagelijks werk artistieke en commercile belangen zo gemakkelijk met elkaar afwisselt, is de paradoxale naam erg toepasselijk. Wat betreft inkomsten zal de nadruk ongetwijfeld liggen op de corporate events, die Cultuurfabriek voor zware jongens als KPMG, Dutchtone en Oracle organiseert. De projecten in de culturele sector geven het bureau een duidelijker publiek gezicht. Zo produceert Cultuurfabriek jaarlijks het Over-het-IJ-festival en was het vorig jaar co-producent van Dogtroeps theatervoorstelling Atom Tattoo in de nieuwe Passenger Terminal Amsterdam.

De frontdoor van de website is duidelijk en uitnodigend:
Cultuurfabriek in reusachtig lettertype met daaronder: Be curious… act! Ook de homepage is, met vijf grote, gekleurde iconen onder de wederom reusachtige bedrijfsnaam, eenvoudig maar stevig vormgegeven. Elk icoon staat symbool voor de achterliggende internetpaginas. Zo klik je voor de visie van Cultuurfabriek op een brein, voor hun producties op een fabriekshal en voor het laatste nieuws op een trommel met stokjes (tromgeroffel). Onderaan de pagina staan als teasers de aanklikbare namen van een aantal actuele projecten. Dit laatste geeft op simpele maar doeltreffende wijze de bezoeker een actuele indruk. Wil dit zo blijven dan is regelmatige verversing van deze onderwerpen natuurlijk wel een voorwaarde.

Een database met evenementen die Cultuurfabriek tot nog toe heeft georganiseerd vormt de kern van de website. Met een korte beschrijving van elk evenement, de doelgroep, locatie en (indien voorhanden) een doorklikmogelijkheid naar fotos en website van het evenement krijg je een goede indruk van het brede werkgebied van het bureau.

Een zogenaamd publicatiesysteem zorgt ervoor dat Cultuurfabriek zelf in staat is om nieuwe evenementen, zowel tekst als afbeeldingen, aan de website toe te voegen. Voor wie nog niet erg bekend is met Cultuurfabriek vormt de verzameling van al deze projecten een uniek visitekaartje.

Het is daarom jammer dat de website niet op aantrekkelijkere wijze gebruik maakt van de database met evenementen. Veel beschrijvingen ontbreken, of zouden in uitgebreidere vorm meer toegevoegde waarde hebben. De op het eerste gezicht gedurfde vormgeving doet enigszins amateuristisch aan en geeft daarom al snel een ongenspireerde indruk. Ook de informatievoorziening is beknopt. Onder Visie wordt kort de werkformule beschreven, terwijl het Laatste nieuws iets minder bondig een aantal recente en overigens interessante projecten toelicht. Behalve het bladeren door de database blijkt de website daarom helaas op weinig andere manieren onderhoudend.

TV3000, een zogenaamd full-service internetbureau, is partner van Cultuurfabriek en ontwikkelde de website. TV3000 is verantwoordelijk voor een groot aantal andere culturele sites, zoals die van het Holland Festival, het Oerol Festival, Conamus en onlangs Sail2000. Het gros van deze sites onderscheidt zich door een sterke formule en uitstekend verzorgde vormgeving. Ook uit de samenwerking van TV3000 met Cultuurfabriek ontstonden spannende projecten, zoals de netlounge in de Chill-Out van de Bijenkorf en De Zwijger (kijk zelf op www.dezwijger.nl!). Het is de vraag waarom dergelijke creativiteit en verbeelding niet op de eenvoudige, maar weinig boeiende website van Cultuurfabriek zelf is losgelaten.

Auteur: Johan Idema
468

Reactie verzenden

Share This