Selecteer een pagina

Visite virtueel: Gemeenschappelijke internetsite van de Kunstenfondsen

Algemeen
Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker. Jammer dat de Belastingdienst die leuze al gebruikt, anders hadden het Fonds voor de Podiumkunsten (FPK), het Fonds voor Amateurkunst (AFK) en Podiumkunstwerk (PKW) de slogan zo kunnen overnemen. Hun nieuwe internetsite (www.fpk.nl) is sinds afgelopen najaar online en blinkt uit in duidelijkheid en gemak. Leuker kan niet, alhoewel?


Dat de drie fondsen samen een internetsite in het leven roepen, ligt voor de hand. De gemeenschappelijke vestiging en gedeelde werkorganisatie zorgt al voor de nodige synergie en een collectieve internetsite kan hier alleen maar aan bijdragen. De sterk gerelateerde activiteiten van de stichtingen maken in de eerste plaats deze drie-eenheid mogelijk. Het FPK en AFK subsidiren respectievelijk de professionele podiumkunsten en amateurkunst in Nederland, terwijl PKW, als sectorvertegenwoordiger van het werkgelegenheidsbeleid in de podiumkunsten, ook subsidies verstrekt.

Overeenkomstig het imago van de fondsen is de site met stijl en zorgvuldigheid vormgegeven (voor webdesign en programmering tekende Hothleuf Interactive Media). De combinatie van een klassieke lay-out met modern beeldmateriaal zorgt voor een mengeling (en soms mengelmoes) van traditionele en eigentijdse vormgeving. Veel zwart en een beperkt aantal andere kleuren maken de site sober maar smaakvol. Het geheel straalt een chique rustgevendheid uit, wat de overzichtelijkheid van de site sterk ten goede komt.
Ook de invulling van de site is goed verzorgd. Het gemeenschappelijke deel van de site bevat onmisbare informatie, zoals samenstelling van besturen en personeel, adressen en een routebeschrijving. Daarnaast is het mogelijk via de site brochures, een nieuwsbrief of zelfs jaarverslag en beleidsplan aan te vragen. Met een overzicht van meest gestelde vragen en een aantal uitgebreide nieuwsartikelen is bovendien duidelijkheid en actualiteit nagestreefd.

Op een eigen, vanaf de homepage toegankelijke subsite krijgt elk fonds de mogelijkheid zich beter te profileren. Hier wordt specifieke informatie beschikbaar gesteld, zoals subsidieregelingen, gehonoreerde projecten en aanvraagformulieren. Het is goed voor te stellen dat de nieuwe bezoeker moeite heeft de weg te vinden tussen alle stukken, dan wel de onderlinge verschillen tussen de afzonderlijke fondsen te ontdekken. De navigatiestructuur is echter duidelijk en helpt de gewenste informatie snel te vinden. Voor wie haast heeft of de procedure al kent, zijn de regelingen en aanvraagformulieren via een shortcut direct te downloaden. De tijd- en energiebesparing die deze stroomlijning zowel bij fonds als aanvrager oplevert, is een groot voordeel. Het is gissen waarom dan ook niet brochures, nieuwsbrief en andere stukken online zijn gezet.

Het beschikbaar stellen van informatie over de aanvraag- en toekenningprocedures is de hoofdfunctie van de site. De fondsen presenteren zich hierin opvallend eensgezind. Geen van drien lijkt de neiging te hebben gehad de eigen identiteit sterker aan te zetten, waardoor de keuze zich als collectief te presenteren domineert. Omdat het overwegend neutrale beeldmateriaal weinig zeggingskracht heeft, is naast de individuele ook de collectieve imagovorming niet bijzonder sterk. De vraag of de fondsen een duidelijker gezicht moeten nastreven gaat , deze virtuele visite te boven. Wel is het in dit verband aardig te wijzen op de inspanningen van het (jonge) Prins Clausfonds, dat op www.princeclausfund.nl voor een totaal andere aanpak heeft gekozen.

Terug naar de Belastingdienst. De overeenkomst met een fonds is het streven naar een gemakkelijke en doorzichtige procedure. Principieel verschillend is dat een fonds zich ook druk dient te maken over de kwantiteit en kwaliteit van de aanvragen. Een website biedt daarom niet alleen mogelijkheden tot stroomlijning, maar is ook een marketinginstrument om bijvoorbeeld binding te creren met potentile klanten, met name de non-professionele, individuele aanvragers van het AFK. Vanuit dit perspectief is het belangrijk dat een bezoeker niet alleen geconfronteerd wordt met procedures en regelingen. Een fonds wil toch meer zijn dan een zak geld met bijbehorende bestedingsrichtlijnen? Of het leuker kan dus, en daardoor drempelverlagend. Op een website vraagt dit om een creatievere aanpak, waaruit inhoudelijk enthousiasme blijkt. Bijvoorbeeld door het plaatsen van testimonials of voorbeeldprojecten waarbij het fonds de helpende hand heeft geboden. De homepage van de Amerikaanse belastingsdienst (www.irs.gov) laat een andere leuke oplossing zien.

Belangrijke overwegingen dus, die verdere ontwikkeling van de overigens al zeer degelijke site wel wenselijk maken. Hopelijk betekent het voornemen van de fondsen een Landelijk Bureau Kunsten op te zetten ook dat de website een gezamenlijk voorloket krijgt dat bezoekers een vriendelijk en vooral plezierig onthaal geeft. Diegenen die met de Belastingsdienst in het achterhoofd een elektronische subsidieaanvraag hadden verwacht, zullen tot dan nog even moeten wachten.

Auteur: Johan Idema – idema@bigfoot.com
468

Reactie verzenden

Share This