Selecteer een pagina

Visite Virtueel: Het Theater Instituut Nederland

rubriek: visite virtueel

Algemeen

Het Theater Instituut Nederland (TIN) zal bij velen van de lezers bekend zijn. Het heeft een website (www.tin.nl) waar databases van toneelgezelschappen, toneelstukken en uitvoeringen te vinden zijn. De site van het instituut herbergt ook een theatermuseum en een mediatheek, vermeldt activiteiten, publicaties en persberichten, heeft een educatief gedeelte en bevat een verzameling handige links. In het kader van het thema Vlaanderen van dit nummer vroegen wij ons af hoe de site van het Theater Instituut van onze zuiderburen het doet. Hoe functioneel zijn beide sites en kunnen de instituten wat van elkaar leren?

Het Theater Instituut Nederland is een unieke instelling voor iedereen die in theater genteresseerd is. De homepage onderbouwt deze uitspraak met prikkelende informatie en artikelen voor niet-professionele theatergenteresseerden. Een goed voorbeeld daarvan is het hoofdstuk Educatie waar leerkrachten tips vinden om theater educatief in te zetten. Mensen die meer willen weten kunnen direct contact opnemen per mail en dus direct actie ondernemen.
De vormgeving van de site is strak en formeel. De homepage bestaat uit drie delen: twee donkerblauwe vlakken, links en rechts en een wit vlak in het midden met vooral tekst. Het linkervlak geeft een index en het rechtervlak bevat geen tekst maar wel een scrollbalk. Helemaal bovenin scheidt een zwarte streep de belangrijkste informatie van een aantal navigatie-icoontjes met onder andere een mogelijkheid de Engelse versie te bekijken. Onder de zwarte streep en het welkomstwoord is er een zoekmogelijkheid in de catalogus.
De site is vooral op tekst gericht en deze is overzichtelijk gerangschikt. Het feit dat de bovenkant van de pagina wat rommelig is, doet daar niets aan af. Er is een goede indeling van links en tekst. Het rechter blauwe vlak bevat geen tekst en dat schept wat ruimte voor de overvloed aan woorden op de rest van de pagina. De vormgeving van de gevonden informatie is tamelijk sober en afwijkend van de rest. Dit stimuleert niet om verder te zoeken, zeker omdat je een paar keer moet klikken voor je de goede informatie vindt.
De indrukwekkende lijst van diensten en producten dwingt echter respect af. De formele vormgeving past hierbij en de minder-consistente vlakverdeling wil je daardoor graag voor lief nemen. Het instituut wordt als ht kenniscentrum over de Nederlandse theatercultuur gezien, verhaalt de site. Na het consumeren van de informatie klinkt dat niet arrogant. Het nodigt zelfs uit om lid te worden.

Vlaams Theater Instituut
Olijfgroen met zwart, grijs, wit en een beetje rood. Een slimme vlakverdeling die meteen een professionele indruk geeft. Aan de linkerzijde de index die via een bondig doorkliksysteem naar meer informatie leidt, rechts daarvan tekst. Zo ziet de homepage van het Vlaams Theater Instituut (www.vti.be) eruit. Echter, de inhoud van de site is rommelig. De visuele aankondigingen lijken ongenteresseerd neergezet en de tekst is fragmentarisch en niet uitnodigend. En waarom juist de beginpagina gebruik maakt van een scrollbalk en de rest van de site dit grotendeels kan vermijden, is een raadsel.
Het instituut heeft een duidelijk andere insteek dan zijn collega-instituut uit het Noorden. Terwijl het Theater Instituut Nederland voor iedere theaterliefhebber bedoeld is, is het Vlaams Theater Instituut vooral het steunpunt voor professioneel theater in Vlaanderen. Hoewel de producten en diensten van beide instellingen elkaar grotendeels overlappen, legt de Vlaamse site veel meer de nadruk op wetenschappelijk onderzoek, samenwerking met universiteiten en onderzoeksinstituten, cultuurdebatten en het internationaal culturele netwerk. Het Nederlandse instituut lijkt meer toegankelijk voor het grote en ook minder intellectuele publiek.

Prikkelende themas
Beide sites herbergen een schat aan informatie, maar je moet er wel even moeite voor doen. De toegang tot informatie kan verlaagd worden door (wisselende) items uit de database te lichten en bij binnenkomst meteen prikkelende themas aan te bieden. Voorbeeld van zon strategie vind je bij de museumsite van Nederland: www.museum.nl. Met name het Nederlandse instituut dat zich toch al op iedereen richt, kan zo ng meer mensen interesseren voor wat er gebeurt op theatergebied.

Auteur: Henriette Koppen en Martijn Krenn H.Koppen@zappwerk.nl M.Krenn@zappwerk.nl
468

Reactie verzenden

Share This