Selecteer een pagina

Visite Virtueel: Internet en senioren

rubriek: visite virtueel

Algemeen
Nederland vergrijst, dat is algemeen bekend. Toch richten marke- teers hun pijlen al sinds jaar en dag op jongeren. Ook de reclame richt zich veelal op jongeren; voor senioren komt men niet veel verder dan incontinentieoplossingen en kunstgebitreinigers. Ons internetbureau kreeg van bijna ieder museum dat ons benaderde het verzoek om een speciaal jongerengedeelte op de website te maken, maar er is nog nooit een museum naar ons toe gekomen voor een seniorensite en dat terwijl de grootste groep onder de museumbezoekers gevormd wordt door ouderen. En die groep zal alleen maar groter worden.


Volgens cijfers van het CBS vormt de groep Nederlanders van 40 jaar en ouder 47% van de totale bevolking. In 1990 was dit nog 41%. Uit onderzoek in opdracht van seniorenweb blijkt dat 59% van de mensen van 50 jaar en ouder een snelle internetverbinding (telenet of adsl) heeft. Deze groep wordt tevens aangemerkt als een groep van ervaren internetters. Inmiddels zijn ook al 50 internetcafs opgezet in de woonzorgcentra van Nederland.

Als je gaat googlen op de termen ouderen of senioren krijg je vooral resultaten die betrekking hebben op gezondheid en verzorging. Nuttige informatie, maar niet het enige waar ouderen zich mee bezig houden, lijkt me. Als je googlet op senior en cultuur zie je dat vooral Belgische gemeenten zich inzetten voor de ouderen onder ons. Betekent dat er in Nederland geen behoefte bestaat aan cultuur en fun op het web, speciaal gericht op ouderen?

Een belangrijke reden voor ouderen om te gaan internetten ligt buiten henzelf. De kinderen van werkende ouders worden vaak bij oma of opa ondergebracht. Voor ouderen is juist dat een reden om te gaan internetten, zo zeggen zij zelf: ouderen hebben het gevoel dat ze anders niet meer met de (klein)kinderen kunnen meepraten.

Internet voorziet dus voornamelijk in de behoefte om bij te blijven, en daar zal waarschijnlijk niet snel verandering in komen. Wel zal naarmate de seniorengroep groter wordt het zelfbewustzijn en de focus op de eigen groep groter worden. De verwachting is dat de komende jaren steeds meer ouderen het web opgaan. Waar ouderen nu nog vooral aanwezig zijn op websites die speciaal gericht zijn op ouderen, zullen zij in de toekomst hun webwereld steeds meer vergroten.

Hebben ouderen dan nog speciale aandacht nodig? Misschien niet, althans niet voor hen die nog volop meedoen in de maatschappij. De meningen van de ouderen zelf zijn hierover nogal verdeeld. Sommigen, zo blijkt op seniorweb.nl, vinden de speciale aandacht voor ouderen een teken van ongelijkheid als het bijvoorbeeld gaat om een soap voor ouderen. Toch zijn allerlei diensten denkbaar die het voor de ouderen eenvoudiger maken om met de buitenwereld te communiceren, net als diensten die ouderdomsgebreken helpen compenseren (denk aan albert.nl voor het boodschappen doen).

Culturele instellingen zouden daar ook op in kunnen springen: een dagje uit is een hele belevenis en het plezier vooraf en achteraf kan vergroot worden op internet. Het museum kan meehelpen door de reis naar en het verblijf in het museum te vergemakkelijken. Het internet maakt voorbereidingen, verslaglegging en het aanbieden van extra informatie tijdens het bezoek, het nabeleven en nabeschouwen met anderen mogelijk. Denk ook aan virtuele tentoonstellingen door en voor senioren. En vul het educatief programma aan met cursussen voor ouderen. Een mooie uitdaging voor marketeers en webontwikkelaars om hier oplossingen voor te bedenken. De markt is er, nu nog de ideen.

Bronnen:
Morph Research: Rapport Senioren online-Nederland en Belgi, 23 okt 2003
Stichting SeniorWeb in samenwerking met InternetSociety Nederland (Isoc) en het
Instituut voor deskundigheidsbevordering in de zorgsector KMBV: onderzoeksrapport
Ouderen en @penstaartjes, 1 mei 200
Centraal Bureau voor de Statistiek: kerncijfers

Auteur: Jack Broeders senior ontwerper Zappwerk j.broeders@zappwerk.nl
468

Reactie verzenden

Share This