Selecteer een pagina

Visite virtueel: jong, snel n cultureel

rubriek: visite virtueel

Algemeen
Stel, je bent 16 jaar oud en hebt een druk leven. Buiten school staat je agenda vol met sporten, uitgaan en vrienden opzoeken. En dan willen volwassenen je k nog interesseren voor kunst en cultuur. Via internet maken ze nog een goede kans je te bereiken, zeker als we ze een paar tips geven.


Tip 1: Maak hapklare brokken
De Stichting Cultureel Jongeren Paspoort (CJP) zet zich al jaren in om jongeren voor cultuur te interesseren. Daar weten ze dus hoe ze deze groep moeten aanspreken. De opvatting dat jongeren een kort concentratievermogen hebben, zal de basis geweest zijn voor de site: de homepage staat vol uitnodigende korte kreten en vreemde afbeeldingen. Achter deze aankeilers geeft de site meer informatie in korte items over een kunstzinnig stripverhaal of moderne dansvoorstelling. De paginaopbouw in kleurige blokken past bij de inhoud: jongeren die gewend zijn aan zappen kun je het beste interesseren met hapklare brokken.

Tip 2: Laat jongeren zelf aan het woord
Als er iemand is die het weet hoe je jongeren aanspreekt, is het de jongere zelf. Daarom bestaat de redactie van de site Cult Online volledig uit jonge enthousiaste cultuurliefhebbers. Bij binnenkomst krijgen jongeren een breed aanbod voorgeschoteld. De homepage staat vol prikkelende teasers, varirend van een popconcertaankondiging tot een uitnodiging mee te doen aan een debatteerwedstijd.
De jonge makers spreken de bezoekers aan in hun eigen taal in hip vormgegeven artikelen. Ze schrijven over wat ze gezien hebben en willen daarmee anderen stimuleren voorstellingen te bezoeken f juist behoeden voor tegenvallers. De site bevat eerlijke recensies: een toneelvoorstelling die te lang duurt, wordt niet mooier beschreven dan hoe de redactie het vond. Het spreekt jongeren aan dat leeftijdsgenoten ze informeren en niet een goedbedoelende volwassene.

Tip 3: Bied kortingen aan
Surf je naar de site van het Vlaamse CJP dan sta je oog in oog met een eigenwijze viervoeter. Onder het motto Kijk dit paard eens in de bek presenteert de site allerlei kortingen en aanbiedingen voor voorstellingen en lees- en kijkvoer. Culturele koopjesjagers kunnen jammer genoeg niet direct doorklikken naar een aanbieding. Via n ingang ga je de stal binnen en moet je weer even op zoek.
De site ziet er fris uit en gebruikt meer tekst dan de Nederlandse variant. De redactie snapt dat jongeren graag hun reactie achterlaten. Velen gebruiken het gastenboek voor vragen of opmerkingen over het CJP. Nog beter zou zijn als de redactie de jongeren ook oproept te vertellen wat ze vonden van een voorstelling.

Tip 4: Laat jongeren over cultuur schrijven
De Nederlandse overheid vindt dat jongeren meer aandacht moeten krijgen voor cultuur. Daarom krijgt elke scholier in het voortgezet onderwijs het vak Culturele en Kunstzinnige Vorming. Ze krijgen de opdracht culturele voorstellingen of tentoonstellingen te bezoeken en daar een werkstuk over te schrijven. Voor sommige jongeren is het een verplicht nummer, maar gelukkig helpen de sites van CJP of Cult Online ze een handje. Beide sites hebben een speciaal CKV-hoofdstuk met veel tips over het brede aanbod en hoe de scholieren hierover kunnen schrijven. Ook de recensies van anderen zijn een goede stimulans.
Hoewel jongeren het steeds drukker krijgen, komen er steeds meer sites over cultuur voor jongeren. Op dit moment kunnen ze jongeren nog bereiken door een ruim aanbod te laten zien of kortingen te bieden. De aanbieders van cultuur zullen wel andere manieren moeten bedenken om de aandacht ook straks nog te blijven trekken.

Auteur: Martijn Krenn m.krenn@zappwerk.nl
468

Reactie verzenden

Share This