Selecteer een pagina

Visite virtueel: Ons kent ons in adviesland?

Algemeen
Steeds meer adviesbureaus doen onderzoek op gebied van cultuur en vrijetijd. Maar weet een museum of evenementenbureau zijn weg wel te vinden naar onderzoek en advies? Als we de site van Cultuurnet Vlaanderen moeten geloven lukt dit niet iedereen. Geregeld krijgen zij van culturele organisaties, instellingen en projecten de vraag welke adviesbureaus zij kunnen inschakelen. Helaas biedt internet bij deze zoektocht weinig soelaas. Zoektermen als advies(bureau), cultuur en vrijetijd leveren bij de gangbare zoekmachines geen geschikte bureaus op. Waarom besteden de bureaus zo weinig aandacht aan hun vindbaarheid?


Geen acquisitiemiddel
Volgens Carla van Deijck van Raijmakers & Hofmeester is het simpelweg niet nodig. We voeren al 12 jaar onderzoeks- en adviesprojecten uit op het gebied van kunst en cultuur. Al die tijd komen opdrachtgevers via mond-tot-mondreclame in contact met ons of komen terug na een positieve samenwerking. Op de vraag of de website bijdraagt aan contact met nieuwe opdrachtgevers reageert ze: Onze website is nog maar kort online. Deze heeft tot nu toe twee contacten opgeleverd, die geen project zijn geworden. Nee, de site is geen acquisitiemiddel voor ons maar een manier om meer informatie te geven aan klanten.
Raijmakers & Hofmeester heeft zeker aandacht besteed aan hun digitale presentatie.Het adres van de site, www.adviseursincultuur.nl
is slim gekozen en de verzorgde stijl chique letters op donkerblauwe achtergrond geven een goede eerste indruk. De indrukwekkende lijst van opdrachtgevers met projectbeschrijving geeft vertrouwen en een goede indruk van het soort projecten dat het bureau uitvoert. Een doelgerichte site dus. Toch zit de slechte vindbaarheid Van Deijck een beetje dwars: Zijn we niet te vinden als je zoekt op advies en cultuur? Dat zal ik doorgeven aan het webbureau dat onze site binnenkort weer actualiseert.

Gebakken lucht
Onderzoeksbureau Letty Ranshuysen vindt de matige vindbaarheid geen probleem. Zij wl niet eens gevonden worden als adviesbureau. Primair doen we onderzoek en in de daarop gebaseerde conclusies zitten uiteraard wel adviezen. Advies geven zonder onderzoek vind ik vaak gebakken lucht. We hebben ondertussen zoveel naamsbekendheid opgebouwd dat we geen reclame hoeven te maken. De helft van onze opdrachtgevers is nieuw en gebruikt de site wellicht om meer informatie te krijgen. Verder is deze vooral bedoeld om onze publicaties te bestellen. Dat scheelt weer tijdrovende telefoontjes. En het is interessant dat op deze manier onze publicaties een groter bereik krijgen en dat je kunt volgen wie wat bestelt.
De bezoeker krijgt bij binnenkomst een overzicht van de verschillende soorten onderzoek en vindt uitgebreide informatie over onderwerpen en aanpak. De vormgeving in herfstkleuren oogt netjes en eigenwijzer dan collega-bureau R&H. De aangeboden publicaties geven een goed beeld van wat je kunt verwachten. Interessant is dat de bezoeker kan aangeven of de site daadwerkelijk de informatie biedt die nodig is. Als er iets aan schort, kan Ranshuysen zelf de site aanpassen en actueel houden.

Persoonlijke benadering
Ook het Vlaamse adviesbureau WES lijkt weinig moeite te hoeven doen om in contact te komen met klanten. Het bureau is niet voor niets marktleider op gebied van toeristisch onderzoek en advies. Christiane Gunst van de afdeling Toerisme is er eerlijk over. De website speelt weinig of geen rol van betekenis voor de acquisitie van de 20 25 projecten per jaar binnen onze afdeling. De persoonlijke benadering van de doelgroep is veel belangrijker. WES heeft op het vlak van toerisme een lange traditie van onderzoek waarmee een gevestigd klantenbestand is opgebouwd. De overheden en instellingen kennen ons inmiddels wel.
Het brede scala van onderzoeksthemas en bijbehorende doelgroepen vindt zijn weerslag in een voorzichtige, nietszeggende stijl van de site. Het bureau geeft algemene uitleg over de soorten onderzoek die ze doen, zoals consumentengedrag en tevredenheidsonderzoek. Concrete voorbeelden en slechts n publicatie zijn lastiger te vinden. Gunst geeft toe dat de site onvoldoende up-to-date is en dat er een opknapbeurt aan zit te komen.

Alle drie bureaus hebben ondanks de economische malaise blijkbaar genoeg contact met opdrachtgevers. Zij lijken de promotie van hun dienst niet nodig te hebben. Maar de cultuur- en vrijetijdsbranche wel; de vraag naar advies lijkt groter dan het aanbod. Wie een bureau zoekt kan dus beter te rade gaan bij collega-instellingen dan op internet te zoeken.

Auteur: Martijn Krenn – m.krenn@introweb.nl
Referenties: www.cultuurnet.be, www.adviseursincultuur.nl, www.wes.be
468

Reactie verzenden

Share This