Selecteer een pagina

Visite Virtueel: Permanente publiciteit bindt de bezoeker

Rubriek: Visite Virtueel

Algemeen
Zodra het festivalseizoen begint, laait de promotie eromheen op. Affiches en advertenties herinneren het publiek eraan de agendas te trekken en tickets te kopen. Na afloop van het evenement verdwijnt de publiciteit snel weer. Internet laat echter een ander beeld zien: een kortstondig evenement is het hele jaar door te vinden. Deze permanente publiciteit verhoogt de loyaliteit en houdt vooral jongere bezoekers bij de les.


De nieuwe generatie websites van evenementen heeft doorlopend iets te bieden. Wie zijn bezoekers wil binden gaat een stap verder dan het aanbieden van de gebruikelijke korte uitleg, het programma en informatie over de ticketverkoop. Op een dergelijke site kan de bezoeker alvast voorgenieten, in contact komen met andere bezoekers of juist nagenieten. Vooral jongeren worden gegrepen door deze extras. Ze zijn bedreven in het gebruik van nieuwe media als chatboxen, forums en sms-diensten en maken er dankbaar gebruik van. De website van het Vlaamse pop- en rockfestival Rock Werchter bijvoorbeeld biedt een discussieforum dat zon 100 bezoekers per dag trekt. Dat deze, veelal jonge bezoekers heel wat te vertellen hebben blijkt wel uit de duizenden berichten die het forum inmiddels bevat. Bijdragen variren van de mening over de programmering tot het maken van afspraken en het uitwisselen van muzikale tips. Sommige bezoekers gebruiken het forum heel praktisch om gekochte tickets alsnog te verkopen of te ruilen. Hierdoor leeft het vierdaagse festival al maanden voordat het daadwerkelijk begint.

Nieuwsbrief
Een andere, oudere doelgroep wordt meer in de juiste festivalstemming gebracht door gebruik van digitale nieuwsbrieven. Ook lang voordat een evenement plaatsvindt, zijn potentile bezoekers geneigd zichzelf op te geven voor een maandelijkse e-mail met de ontwikkelingen rond een evenement of tentoonstelling. Als het net afgelopen evenement nog vers in het geheugen zit, wil men immers een volgende editie niet missen. Dat een dergelijke nieuwsbrief feitelijk weinig nieuws bevat neemt iedereen op de koop toe: zowel de aanbieder als de ontvanger heeft er baat bij. De aanbieder heeft zijn evenement weer even onder de aandacht gebracht en de ontvanger krijgt er weer zin in en kan soms doorklikken naar voor hem of haar interessante achtergrondinformatie.
Ook tijdens een festival of evenement kan internet de bezoeker van dienst zijn. Het toenemend gebruik van mobiel internet maakt het de organisatoren mogelijk in contact te blijven met de bezoekers van een evenement. Sommige festivals, zoals het Utrechtse eendaagse culturele festival deBeschaving, hebben een zeer eenvoudige versie van hun site die op een mobiele telefoon te bekijken is. Zo kunnen bezoekers terwijl ze rondlopen op het festivalterrein op de hoogte blijven van nieuws of tips krijgen. Vooral een festival dat zich op een groot terrein, of op verschillende locaties afspeelt, leent zich voor mobiele informatievoorziening.
Mobiele media spelen ook in op de wens van jongeren om zelf een bijdrage te kunnen leveren aan een festival. Digitale graffiti is een vorm hiervan waar bezoekers boodschappen, meningen of creatieve uitspattingen kunnen sms-en die vervolgens ergens prominent in beeld te zien zijn. Het maakt het wachten tijdens een festival minder vervelend.

Makkelijke prooi
Het belang van de permanente publiciteit is misschien wel het grootst als het evenement net is afgelopen. De nagenietende bezoeker is een makkelijke prooi in de strijd om loyaliteit. Steeds meer organisatoren of sponsors van evenementen spelen hier slim op in. Op de website van de gezamenlijke Nederlandse omroepen kan de bezoeker terugblikken op voorbije festivals en evenementen. De site biedt (links naar) verslagen van de evenementen met veel kijk- en luistermateriaal. De meeste artikelen kun je gemakkelijk naar een vriend sturen, zodat de publicitaire olievlek zich snel uitbreidt. Andere sites bevatten een chatbox waar een groep fanatieke chatters de beleving nog weken- of zelfs maandenlang levendig houdt. Uiteraard kan de bezoeker zich opgeven voor een nieuwsbrief en de cirkel is weer rond. Het nieuwe festivaljaar kan weer beginnen.

Auteur: Martijn Krenn freelance schrijver voor ZaPPWeRK m.krenn@introweb.nl
468

Reactie verzenden

Share This