Selecteer een pagina

Visite visueel: Verrassend smaakvol

Algemeen
Hoewel de gemiddelde Nederlander de Raad van Cultuur niet zal kennen, is de kans groot dat daar de laatste tijd op twee manieren verandering in is gekomen. Onlangs verscheen immers de Cultuurnota 2001-2004. Bovendien is de Raad sinds kort on-line te vinden op: www.cultuur.nl.


Laat ik het maar meteen zeggen: een website ontwerpen voor de Raad van Cultuur is waarschijnlijk niet de grootste uitdaging die een web-designer kent. Aan de droge materie en het niet bepaald flitsende imago van de Raad lijkt weinig eer te behalen. Toch heeft producent Media@vantage, tevens verantwoordelijk voor de originele website van het Koninklijk Concertgebouworkest, zich niet laten kennen en de Raad een verrassende en smaakvolle website meegegeven.

Het internetadres (www.cultuur.nl) mag dan wat pretentieus overkomen, het website ontwerp zelf heeft smaak, eenvoud en consistentie. De vormgeving is sober maar doordacht, met voorkeur voor primaire vormen. Ook het kleurgebruik, met twee basiskleuren waarvan de verschillende tinten effectief worden benut, is bescheiden. Vooral de vele interactieve slimmigheidjes zijn verrassend en verlevendigen de nuchtere informatie. De Raad weet zich hierdoor on-line op aantrekkelijke wijze te presenteren, hoewel wezenlijke interesse nog steeds een voorwaarde lijkt om helemaal in de stof op te gaan.

Op de homepage vormt een fraai vormgegeven tekstblok, opgebouwd uit verschillende keuzeonderdelen, het beginpunt (zie afbeelding). Op achterliggende paginas is het tekstblok verkleind weergegeven, waardoor het al klikkend een navigatie-instrument voor de hele website wordt. De structuur van de site is helder. Na de homepage volgt doorgaans een pagina met algemene uitleg, waarna met een muisklik meer specifieke informatie in pop-up vensters kan worden opgeroepen.

De site richt zich vooral op uitleg over de werkwijze van de Raad. Complexe of omvangrijke onderwerpen, zoals het onderscheid tussen sectoren en kunstdisciplines, zijn op visueel aantrekkelijke en verhelderende manier weergegeven (zie afbeelding). Alle leden van de Raad zijn met biografie en foto on-line aanwezig en dat geeft de Raad een menselijker gezicht. Overal is sprake van volledige informatie, aangeboden in prima te verwerken hoeveelheden. Ook de lay-out en vormgeving zijn uitstekend toegesneden op internetgebruik.
Waarschijnlijk wordt het deel van de webside dat aan de Cultuurnota 2001-2004 is gewijd het meest geraadpleegd. Je komt er door op de homepage een rondvliegend kegeltje aan te klikken (de symboliek ontgaat mij).

Hoewel de site door de interactieve presentatie een dynamische indruk geeft, blijkt dat de informatie vrij statisch is. Zo dateert het laatste bericht onder Nieuws van ruim twee maanden geleden. Hierdoor slaat de sobere vormgeving soms om in verlatenheid, en dat geeft de indruk dat de Raad niet thuis is. Dit wordt nog eens bevestigd in de Agenda, die maandelijks slechts n vergadering vermeldt en soms zelfs van helemaal geen activiteit melding maakt. Zo wordt het begrip cultuur niet werkelijk creatief ingevuld, laat staan dat dit functioneert als lokmiddel voor nieuw publiek.

www.cultuur.nl heeft onlangs de Webwijzer Award gewonnen, een misschien wat minder zeggende prijs in de overvloed aan web awards. De prijs wordt toegekend aan sites van overheden, musea (andere kunstinstellingen worden overgeslagen?) en archiefdiensten. Ingesteld in het kader van het overheidsproject Communicatie Overheid-Burger, is het eigenlijk als overheid een
beetje jezelf op de schouder kloppen. In dit geval mag dat.

Auteur: Johan Idema
468

Reactie verzenden

Share This