Selecteer een pagina

Vlakke Vloer theaters op internet: intelligent meebewegen

Collectieve marketing en internet

Algemeen
Afgelopen jaar kregen de vijftien vlakke vloer theaters, die zich gebundeld hebben in de VVT (Vereniging van Vlakke Vloer Theaters) een extra subsidie voor professionalisering van hun marketing. Dat is geen luxe, als gekeken wordt naar de budgetten en de bezetting van de afdelingen in die theaters. En onderwerp waar men gezamenlijk aandacht aan wilde besteden was internet.


Voor veel van de publiciteitsmedewerkers de zoveelste klus die bovenop de al volle bureaus terecht kwam: kijk eens wat we daar mee moeten. Natuurlijk begrijpt iedere zichzelf respecterende marketeer dat internet steeds belangrijker wordt, maar wat is het juiste moment om in te stappen? En hoe doe je dat? Sommige van de vlakke vloer theaters hebben een relatief lange historie op het net: in de Balie is de digitale stad geboren en de Toneelschuur had als een van de eerste theaters in Nederland een eigen site. Andere hadden net hun eerste site laten maken, of waren daar over aan het nadenken. Voor aanvang van het traject zorgden de theaters dat zij allemaal op internet waren aangesloten, hun domeinnaam hadden geclaimd en een budget hadden gereserveerd voor ontwikkeling, herziening of onderhoud van hun website. Vervolgens hebben publiciteitsmensen en webmasters een speciaal programma doorlopen bij de Maatschappij voor Oude en Nieuwe Media in de Waag te Amsterdam, om samen over internet en marketing na te denken. Met als doel een haalbaar en zinvol eigen plan voor internetactiviteiten voor elk van de deelnemers.

Een paar bevindingen van deze bijeenkomsten
Internetactiviteiten ontwikkelen of onderhouden kost gewoon tijd en geld, en voorlopig is dat extra tijd en geld.
Het idee dat je een site bouwt en dan de komende jaren klaar bent, is een illusie.
Het theater moet zelf goed weten wat het met internet wil. Een handige stagiair of slimme neef kan best low budget een site bouwen, maar het is de vraag of die de bezoeker niet eerder irriteert, dan stimuleert. En wat gebeurt er als die neef geen zin meer heeft in de ogenschijnlijk eindeloze reeks programmawijzigingen?
Internetactiviteiten brengen veranderingen voor de hele organisatie met zich mee en vereisen dus ook zorgvuldige interne communicatie.
Zelfs zonder noemenswaardige campagne gebruiken steeds meer bezoekers culturele websites, zeker als de URL voor de hand ligt (bijvoorbeeld: www.uitmarkt.nl).
Theaters zonder duidelijke marketingstrategie hebben ook de meeste moeite om te formuleren wat ze met marketing & internet willen. Overigens blijkt dat het opzetten van een site dan als breekijzer kan functioneren om de eigen marketingstrategie eens tegen het licht te houden.
Onafhankelijk van elkaar ontwikkelden de theaters die al op het web waren, websites die qua functionaliteit tamelijk uniform zijn. Samenwerking lijkt voor de hand te liggen, maar tot nu toe kiest men ieder voor zich. En van de argumenten is dat men niet afhankelijk wil zijn, maar vervolgens is men wel afhankelijk van mogelijkheden en beperkingen binnen de eigen organisatie.
Er wordt op de bestaande sites nog weinig gedaan met de mogelijkheid om respons van de bezoekers op te wekken, noch voor reserveren of verkoop, noch voor het vragen van meningen, suggesties of voor het inschrijven op een e-mail mailinglist. Dat is wel het eerste wat de meesten nu (verder) willen gaan ontwikkelen.
Terwijl podia gewend zijn evenementen te organiseren en presenteren, is er slechts n van de vlakke vloer theaters die de mogelijkheden van internet daarvoor benut. Programmering en internet lijken elkaar nog niet te hebben ontdekt.
Zolang internet wordt gebruikt als n van de vele plekken om (agenda) informatie uit te dragen, blijft het internet budget een afgeleide van het PR budget en dat is bij de meeste VVT theaters toch al laag.
Niemand weet wat er de komende twee jaar op het web gaat gebeuren, ook de goeroes niet. Voor een kleine organisatie is dan het beste advies: intelligent meebewegen.

Met intelligent meebewegen wordt bedoeld: in de gaten houden wat er binnen en buiten de sector gebeurt en ontwikkeld wordt aan internetactiviteiten. Voortdurend kijken wat je zelf in de hand moet houden en wat je net zo makkelijk of beter aan anderen over kan laten. Niet als eerste (dure) technische hoogstandjes uithalen, als dat niet aantoonbaar effect heeft. Een open oog en oor voor derde partijen die sectorbreed het net op gaan en waar het wellicht mogelijk is de eigen informatie of diensten bij uit te besteden, zoals de nieuwe, landelijke website van de Uitlijn, of onstage.nl. Om het intelligent meebewegen te bevorderen is er binnen de VVT voor de betrokkenen via het web een uitwisseling van interessante links, tips en vragen gestart, via het (gratis) programma e-groups (www.egroups.nl). Via dit programma is het mogelijk een afgesloten hoek op het web te creren, waar mensen alleen op uitnodiging worden toegelaten. Waar een besloten groep met elkaar contact kan houden over een specifiek onderwerp, zonder dat buitenstaanders ongevraagd komen meepraten. Om de aandacht voor het onderwerp niet onder de dagelijkse beslommeringen te laten ondersneeuwen, zijn er ook een paar keer per jaar live bijeenkomsten gepland.

Auteur: Nancy Wiltink
Referenties: Voor meer informatie over het VVT internet & Marketing traject: t 020 625 6495, (dinsdag 9.00-17.00 u.) of via e-mail: ericahaffmans@zonnet.nl
468

Reactie verzenden

Share This