Selecteer een pagina

Voor het oog van de zoekmachine

Column Mark Jansen

Algemeen
Optimaal gebruik maken van het internet is nog een hele kunst. Je kunt nog zo’n mooie website laten ontwikkelen, daarmee is niet gegarandeerd dat Google of andere zoekmachines je site ook boven water toveren. Met de juiste strategieën trek je potentiële bezoekers wel.


Goed vindbaar zijn op het internet begint met een optimale inrichting van een website. Veel bedrijven, vooral in de creatieve sector, focussen vooral op de grafische kwaliteiten van hun website, om bezoekers toch vooral te enthousiasmeren voor hun activiteiten. Maar om op het web te worden gevonden spelen met name de structuur van de site en het gebruik van teksten een rol. Google kan alleen teksten lezen; met afbeeldingen kunnen zoekmachines niets. Om te bepalen of een website boven aan de lijst met zoekresultaten wordt geplaatst probeert Google eerst te achterhalen waar een website over gaat. Bestaat ze voornamelijk uit plaatjes, dan is de kans zeer groot dat de zoekmachine daarin faalt en loopt de website dus bezoekers mis.Een bijkomend nadeel van een website vol grafische elementen is dat de kans groot is dat die traag laadt. Afgezien van het gevaar dat dat bezoekers afstoot – het internet is een vluchtig medium, de gemiddelde gebruiker ongeduldig – is de snelheid van een website een belangrijke factor aan het worden voor search engine optimization (SEO). Google geeft snel ladende websites op betere posities weer. Wie toch veelvuldig gebruik wil maken van grafische elementen moet zorgen voor zo klein mogelijke bestanden zonder in te boeten aan kwaliteit.

Behalve de vindbaarheid is ook de zichtbaarheid van websites van belang. Niet alleen pc’s maar ook smartphones en tablets worden veelvuldig gebruikt om op het internet te surfen. Er zijn inmiddels meer dan een miljoen tablets in Nederland. Het is belangrijk daarmee compatible te zijn; iPads en iPhones kunnen bijvoorbeeld geen flash weergegeven. Om dit probleem te ondervangen kunnen voornamelijk grafische websites worden voorzien van bijvoorbeeld extra webpagina’s met relevante tekst of van een blog waarop exposities, tentoonstellingen of uitvoeringen worden aangekondigd. Hiernaar kan weer worden verwezen via social media als Facebook en Twitter. Om de zichtbaarheid van een website verder te vergroten is het nuttig om andere, inhoudelijk verwante webpagina’s links te laten opnemen naar de site. Dat werkt net als met een traditioneel affiche; hoe meer affiches, hoe beter een evenement zichtbaar is.

Voor wie nog wel wat extra kennis en tips op dit terrein kan gebruiken verloot MMNieuws drie exemplaren van het boek Google Marketing, waarin in begrijpelijke taal wordt uitgelegd hoe je een website goed vindbaar maakt.

Auteur: Mark Jansen is directeur van OOSEOO Internetmarketing en schrijver van de Pearson-uitgave Google Marketing (mjansen@ooseoo.com).
Referenties: Het boek is ook te bestellen  of
468

Reactie verzenden

Share This