Culturele instellingen zijn op zoek naar nieuwe innovatieve manieren om een betere ervaring te geven aan het publiek. Hiervoor blijken virtual- en augmented reality uitermate geschikt te zijn. Deze toepassingen maken het mogelijk om de beleving van een gebied te versterken, zonder dat de identiteit ervan verloren gaat. Het is ook een handig hulpmiddel om de jongere generaties meer aan te leren over cultureel erfgoed, natuurgebieden en musea.
Virtual Reality toegepast
Inmiddels hebben Virtual en Augmented Reality al hun stempel gedrukt op allerlei culturele instellingen. Een voorbeeld hiervan is het Zaans Museum. Wij hebben samen met het museum een applicatie ontwikkeld die het mogelijk maakt om niet alleen de museumbezoekers, maar ook iedereen met toegang tot een smartphone toe te laten in het Zaandam van 1725. De applicatie neemt je mee naar het Zaandam van de 18e eeuw, waarbij de gebruiker een 360°-panorama van vier verschillende locaties kan bekijken. De gebruiker kan via een slider onderin in beeld de tijdlijn aanpassen en bekijken hoe het gebied van 1725 er momenteel uit ziet.
Deze immersieve ervaring brengt de gebruiker naar het Czaar Peterhuisje, de Hogendijk, de scheepswerven en de Overtoom. Het enige wat nodig is om deze prachtige culturele locaties in Virtual Reality te bekijken is een VR Cardboard. Het is ook mogelijk om de applicatie te bekijken zonder VR-bril, maar dat haalt toch een stuk ervaring weg. Er is een ervaring gecreëerd die van waarde is voor bezoekers van het museum, toeristen die Zaanstad bezoeken, maar ook voor Zaanstad zelf. ‘Het is echt fantastisch. Alsof je echt in die tijd staat. Met de app komt het verleden een stuk dichterbij,’ vertelde de wethouder van Zaandam, Natasja Groothuismink, tijdens de lancering van de app.
De Timeswitch-applicatie brengt je niet alleen naar Zaandam, maar ook naar Nieuwerbrug. Duik hiermee in het verleden toen onze rijke Republiek werd aangevallen door Frankrijk, Engeland, Munster en Keulen. In Nieuwerbrug lag een van de vijf hoofdposten van de Oude Hollandse Waterlinie. Ook hier is het mogelijk om prachtige panorama’s te zien in 360°. De applicatie geeft ook veel achtergrondinformatie over de verschillende gebeurtenissen in het Nieuwerbrug van 1672.
Wat is er nog meer mogelijk?
Zoals het Zaans Museum laat zien, is het al mogelijk om terug in de tijd te reizen met Virtual Reality. Deze toepassing zal in de toekomst alleen maar mooier worden. De ervaringen worden rijker en de kwaliteit wordt steeds hoger. Bij VR Owl zijn wij bezig met applicaties die het mogelijk maken om ook daadwerkelijk in virtuele omgevingen rond te lopen en interactie te hebben met objecten en personen die in het echte leven niet meer bestaan. Het gaat mogelijk worden om rond te lopen in het oude Amsterdam, of een gesprek te hebben met Willem van Oranje.
Mark Stammes:
In Augmented Reality wordt een virtuele laag toegevoegd aan de realiteit,waardoor er een unieke combinatie ontstaat tussen de werkelijkheid en de simulatie.Virtual Reality is niet de enige manier om de ervaring te vergroten, aangezien er met Augmented Reality misschien nog wel meer mogelijkheden bestaan. Met Augmented Reality wordt een virtuele laag toegevoegd aan de realiteit, wat zorgt voor een unieke combinatie tussen de werkelijkheid en een simulatie. In het natuurgebied van de Hondsrug in Drenthe wordt Augmented Reality gebruikt om de wandelaars wegwijs te maken in de rijke historie van het gebied. Voor kinderen is het zelfs mogelijk om vanaf een kabelbaan te racen tegen een sabeltandtijger. Dit kan door het scannen van een marker en je smartphone op een bepaalde positie te houden, waardoor er een sabeltandtijger op het scherm wordt geprojecteerd. De sabeltandtijger rent als het ware achter de kinderen op de kabelbaan aan. Deze unieke ervaring zorgt ervoor dat kinderen spelenderwijs geïnteresseerd raken in de geschiedenis van het gebied.
Virtual en Augmented Reality geven een unieke ervaring waarbij de mogelijkheden eindeloos zijn. De interessante manier om informatie over te brengen, en de prachtige visuele mogelijkheden maken indruk op iedere gebruiker en zorgen voor een ervaring die niet snel wordt vergeten.
Foto’s: auteur.