Selecteer een pagina

Waarde van creatie: Stichting Nederland Kennisland

Algemeen

Het was niet echt groot nieuws dit keer. In september verscheen de nieuwe beleidsbrief Cultuur en Economie, van de ministeries van EZ en OCW. Werd de eerste brief, ‘Ons creatieve vermogen’, in 2005 nog met veel tamtam aangekondigd, rond ‘De waarde van creatie, beleidsprogramma 2009-2013’ is het vooral heel stil gebleven.

 


Dat past keurig bij de algemene teneur rond creatieve industrie. De piek van alle (beleids)aandacht ligt achter ons. Zowel bij nationale overheid als op lokaal niveau is de nieuwigheid van de creatieve industrie er inmiddels aardig af. En dan is er natuurlijk nog de economische crisis, die vanaf 2010 goed terug te zien is in uitgeklede overheidsbudgetten.

Nieuwe initiatieven telt ‘De waarde van creatie’ dan ook nauwelijks. Het beleidsprogramma bundelt hoofdzakelijk bestaande regelingen en projecten. Wie inzicht wil hebben in de bijhorende budgetten kan lang zoeken, want de financiële paragraaf ontbreekt in de brief.

De creatieve industrie hoeft de komende jaren niet te verwachten dat de overheid haar met allerlei subsidiepotten tegemoet zal komen. Maar dat betekent niet dat de overheid niets meer voor de creatieve industrie wil betekenen. ‘Innovatie in dialoog’ is wat de bewindslieden herhaaldelijk naar voren brengen. Of anders gezegd: de creatieve industrie moet meer zelf haar mond open doen en met ideeën en acties komen. De gele kaart die de Commissie Scheepbouwer begin dit jaar aan de creatieve industrie uitdeelde hangt dan ook als een zwaard van Damocles boven de beleidsbrief. Die Commissie stelde dat het de creatieve industrie ontbreekt aan zelforganiserend vermogen.

Dat blijft een flauwe constatering. De creatieve industrie is een containerbegrip voor zeer uiteenlopende sectoren die voor een deel juist uitstekend georganiseerd zijn. Toch lijkt in allerlei creatieve sectoren het besef door te dringen dat Den Haag wacht op een aanspreekpunt. Verschillende initiatieven, zoals de Federatie Dutch Creative Industries en de Creatieveindustrienederland.ning.com, zoeken wegen om de organisatiegraad te verhogen. Een meer passende titel voor beleidsbrief was wellicht ‘De creatieve industrie aan zet’ geweest. Dat is hoe de vlag erbij hangt, en waar de komende tijd de opgave ligt.

Auteur: Martijn Arnoldus Martijn Arnoldus is projectleider Creatieve Verdienmodellen bij KL (ma@kl.nl).
468

Reactie verzenden

Share This