Selecteer een pagina

WEBLOGGEN

Algemeen

In deze rubriek verschenen eerder al enige hoofdstukken uit de online cursus E-marketing voor culturele instellingen. Deze cursus zal over enige tijd in boekvorm verschijnen bij SDU en zal voor abonnees van MMNieuws met korting verkrijgbaar zijn. Het boek zal enkele hoofdstukken bevatten die niet online te lezen waren, waaronder het onderstaande hoofdstuk over weblogging.

1. Wat is webloggen?
Een weblog, ook wel blog, is een website met persoonlijke of gespecialiseerde informatie, die regelmatig soms meerdere keren per dag vernieuwd wordt. Omdat het gaat om informatie die chronologisch geordend is, bevat de voorpagina van een weblog de meest recente bijdrage(n). Feitelijk is een weblog een logboek met informatie die de auteur wil delen met zijn publiek (de bezoekers van zijn weblog). Meestal gaat het daarbij om tekst, maar er zijn ook weblogs met fotos (een fotoblog), video (vlog) of audio (podcast). Juist het persoonlijke of gespecialiseerde karakter van de aangeboden informatie maakt een weblog interessant voor bezoekers.
Veel weblogs trekken na verloop van tijd een vast publiek, uiteenlopend van enkele tientallen tot duizenden bezoekers per dag. De meeste webloggers lezen veel andere, wereldwijd verspreide weblogs, waardoor nieuws zich via dit medium erg snel verspreidt. Weblogs bieden hun lezers meestal een mogelijkheid om al dan niet anoniem reacties onder de berichten te plaatsen.
Aangezien de artikelen op een blog gesorteerd worden naar datum kan het zijn dat een nieuwsfeit op een bepaald moment op de hoofdpagina staat, maar een maand later daar niet meer terug te vinden is. Om dat te ondervangen, hanteren blogs permalinks. Een permalink is een permanente link naar een blogartikel. Een permalink verandert niet.
Blogs maken verder vaak gebruik van een techniek als TrackBack om bezoekers te attenderen op een item uit een andere blog. Wanneer een blog reageert op, of verwijst naar een item uit een andere blog, en beide bloggers ondersteunen een TrackBack, dan wordt de orginele blogger door middel van een trackback ping hiervan op de hoogte gebracht. Onderaan het originele blogartikel wordt dan naar deze andere blogs doorverwezen.

Soorten weblogs
Wanneer je kijkt naar de inhoud kun je de volgende soorten weblogs onderscheiden:
Een Nieuwslog is een online krant in weblog vorm. Een nieuwslog wordt meerdere keren per dag ge-updated, speelt in op actualiteiten en wordt vaak onderhouden door meerdere redactieleden.
Op een opinieweblog vind je meningen, commentaren en/of satirische beschouwingen over de actualiteit en de samenleving.
Een linklog bestaat uit een collectie URLs die door de auteurs/redacteur als interessant worden bestempeld voor de lezer(s) van de desbetreffende log.
Een moblog is een weblog die wordt bijgehouden vanaf een mobiele telefoon (bijvoorbeeld MMS of e-mail), vaak ook met fotos die vanaf die telefoon zijn genomen.

Je kunt ook een indeling maken op basis van het profiel van de blogger(s) zelf. Op basis daarvan kun je vier types onderscheiden:

Persoonlijke blogs. Deze blogs concentreren zich op een passie of een hobby. Veel mensen beginnen een blog om hun persoonlijke mening te geven of hun interesses en kennis met anderen te delen. Deze types van blogs kunnen van invloed zijn op bijvoorbeeld het imago van een bedrijf. In feite hebben we het dan over de hedendaagse versie van mond tot mond.
Onderwerp of branchegerelateerde blogs. Dit zijn misschien wel de meest invloedrijke blogs. Ze dekken een breed gebied, van actualiteiten van nieuwsfeiten en onthullingen (GeenStijl), via marketing (Marketingfacts.nl), mediaonderzoeken (Mediaonderzoek.nl) tot aan startende ondernemers (Startblog.nl), beleggers (Blikopdebeurs.com) en games (Games.blogo.nl). Dit soort bloggers zijn vaak deskundigen op een specifieke terrein en trekken een vast publiek.
Door publicaties gesponsorde blogs nemen snel toe. Dat komt vooral doordat traditionele media het belang van blogs inzien. Een toenemend aantal kranten (bijvoorbeeld NRC/Handelsblad), tijdschriften (zoals Quote met Quotenet) en zelfs televisiezenders voegen blogs aan hun websites toe. Deze blogs worden veelal door (een) gevestigde journalist(en) van dat medium geschreven en zijn bedoeld om gemakkelijker op de actualiteit in te kunnen spelen.
Corporate blogs. Deze worden geschreven door experts van een bepaald bedrijf en staan helemaal in het teken van dat bedrijf. Je vindt hier veelal niet de uitgebreide lijst van links naar anderen of de onafhankelijkheid die je bij de andere blogs ziet.

Populariteit van blogs
Technisch gezien verschillen blogs niet van elke andere website op internet. Zij bestaan alleen online, kunnen met reclame werken en zijn (vaak) ontworpen voor een speciale doelgroep. De populariteit van blogs is hoofdzakelijk toe te schrijven aan een viertal factoren:

Blogservices zijn gratis. Populaire aanbieders zijn Blogger (een Google-dochter), Bloglines en LiveJournal. Al deze diensten bieden gratis basisdiensten aan en vragen een maandelijks bedrag voor extra faciliteiten. Ook Microsoft is actief in deze markt met MSN Spaces. Er zijn ook aanbieders die zich specifiek richten op de Nederlandse markt, zoals Web-log.nl (van Ilse Media).
Blogs bieden een podium aan iedereen die vindt dat zijn stem niet in de traditionele (massa-)media wordt gehoord. Blogs maken het mogelijk dat iedereen van de ene op de andere dag een micro-uitgever wordt.
Blogs zijn laagdrempelig. Bloggers kunnen op elk gewenst moment content plaatsen, zonder dat daar een eindredacteur of specialistische kennis over publiceren op het web bij te pas komt. Bloggers kunnen het laatste nieuws snel oppikken en onmiddellijk doorsturen en doorvertalen in een tekst met een eigen (nieuwe, orginele) invalshoek, aangevuld met eigen commentaar en resultaten van eigen onderzoek.
Blogs lijken onafhankelijke media. Er is een sterk communitygevoel onder blogschrijvers en -bezoekers. Bezoekers zien blogs als plaatsen waar je de onverbloemde waarheid kunt vinden. Er is immers geen toezicht (van redacties) of specifiek belang (van bedrijven of instellingen). Bezoekers waarderen de transparantie die blogs hebben. In tegenstelling tot de traditionele media, waar alle energie erop gericht lijkt om bezoekers op de eigen site te houden, bloeien blogs juist door het posten van links naar andere interessante plaatsen, zelfs naar andere blogs die hetzelfde onderwerp bespreken. De bezoekers van een blog hebben onmiddellijk toegang tot een brede waaier van opinies en stijlen.

2. Hoe start je een weblog?
De meeste webloggers maken voor het bijhouden van hun log gebruik van gratis online diensten. Blogger is een van de populairste gratis diensten. Met Blogger kunnen gebruikers die geen ervaring hebben met het maken van webpaginas of met html-taal op een gemakkelijke manier via een webinterface hun artikelen plaatsen. Bij Blogger heb je eigenlijk niets nodig om te kunnen beginnen. Je hoeft je feitelijk alleen maar te registreren bij Blogger.com. Ga naar www.blogger.com en volg de instructies die op het scherm verschijnen en de zaak wijst zichzelf.
Ervaren internetters, die niet afhankelijk willen zijn van een dienst als Blogger, maken hun eigen weblog met zogenaamde scripts. Dat vereist enige voorkennis en stelt wat meer eisen aan je homepage-provider. Ervaren webloggers maken gebruik van speciaal ontwikkelde software, zoals WordPress, MovableType, Nucleus CMS, Pivot, Drupal of pMachine. Met deze software, die op een eigen serverruimte dient te worden genstalleerd, kan men zijn weblog geheel naar eigen inzicht vormgeven. Het merendeel van deze software is gratis. Er is ook software die gehost wordt. Die staat dan op een server bij een provider. Je hoeft je dan geen zorgen te maken over de software en het beheer. Een voorbeeld daarvan is TypePad.
Een handige website met een uitgebreide set met instructies voor het opzetten van een weblog vind je op www.web-log.nl/weblogstarten.php

3. Tips
Weblogs zijn, misschien meer nog dan enig andere vorm van communicatie via het internet, aangekondigd als d revolutie in de massacommunicatie. Communicatieprofessionals kunnen via blogs beter naar hun publiek luisteren en het op nieuwe manieren bereiken. Blogs zijn niet alleen geschikt als promotieplatform, maar kunnen ook worden gebruikt als middel tot conversatie met publiek en klanten. Op marketeers oefent de blogging community, die immuun schijnt te zijn voor de (gewoonlijke) gladde PR-verhalen, een sterke aantrekkingskracht uit. De redenering is dat als je een product of een verhaal op een blog kunt krijgen, je toegang krijgt tot een lucratieve en invloedrijke doelgroep. Blogs zijn daarom ook zo aantrekkelijk omdat ze hoog scoren in zoekmachines en omdat crosslinking bij blogs erg gebruikelijk is.

Waarom is het handig een blog te hebben?
Allereerst is een blog een perfect middel om zichtbaar te zijn op het internet, om duidelijk te maken dat je iets te bieden hebt en te melden wat je precies te bieden hebt. Verder verschaft je eigen blog je een forum waar je iets van je expertise kunt etaleren. Je lezers kunnen direct reageren op wat je schrijft en daarmee creer je interactie en belangstelling. Je kunt nieuwe ideen uitproberen en daar onmiddellijk commentaar op krijgen. Verder hoef je nooit meer te wachten totdat je webontwerper eindelijk je website weer up to date heeft gemaakt. Ook kun je zelf boodschappen sturen naar je eigen blog en die zo onder de aandacht brengen van de bloggemeenschap. Overigens zijn zoekmachines dol op blogs, vooral omdat blogs zo vaak gelinkt zijn aan andere sites. Met een blog word je op het internet dus snel gevonden. Een blog kan een goed begin zijn voor het opzetten van een community. In de side-bars van je blog kun je tenslotte mooi reclame maken voor je eigen producten of blog-ads opnemen, terwijl je body-tekst vrij blijft en een rijke content kan blijven bieden.

Hoe zet je blogs in als marketingtool?
Blogs kunnen een direct contact vormen tussen een instelling en zn doelgroep. Toch is het oppassen geblazen met het inschakelen van blogs als marketingtool. De gebruikers van internet in het algemeen en bloggers en bezoekers van blogs in het bijzonder hebben meer en meer een afkeer van commercile initiatieven. Tot nu toe mislukten corporate blogs als gevolg van n of twee van de volgende redenen:
het bedrijf heeft op de een of andere manier de plank misgeslagen. Als er misleidende informatie (om het even wat) op een blog geplaatst wordt of als er twijfels rijzen rondom een bericht, zal dat snel opgemerkt worden en kan de blogcommunity fel reageren.
een bedrijf verzwijgt dat het achter de gestarte blog zit en doet alsof het een onafhankelijke blog is en prijst de deugden van een nieuw product of nieuwe dienst aan. Bloggers reageren vaak erg snel en fel op zon initiatief, omdat het haaks staat op hun eigen motieven. Ze zijn immers juist trots op hun eigen transparantie en onafhankelijkheid. Wanneer een blog opduikt die duidelijk partijdig lijkt, is dat onmiddellijk verdacht.
Negatieve word-of-mouth die uit n van beide misstappen kan voortvloeien kan rampzalig zijn. Bedrijven moeten de plaats van een blog in hun mediamix zorgvuldig overdenken en er vervolgens ook naar handelen. Blogs kunnen een positief effect op de reputatie van een bedrijf hebben als ze gebruikt worden als middel om met niet alleen naar hun omgeving te communiceren.
Corporate blogs zijn het meest succesvol wanneer zij gestart zijn door en gedentificeerd (kunnen) worden met n individu, bijvoorbeeld met de CEO of een ander icoon van het bedrijf. Dat brengt ons bij de belangrijkste kenmerken van een (corporate) blog: een
personal touch en een grote verscheidenheid aan onderwerpen. Een CEO die slechts over zijn bedrijf schrijft en vertelt hoe prachtig de producten of diensten zijn die het aanbiedt, zal snel genegeerd worden. Een CEO die reflecteert over interessante artikelen die hij of zij is tegengekomen en zijn persoonlijke visie geeft als aanvulling op de bedrijfsinformatie, wint snel aan populariteit.

Wat moet je doen om een goed functionerende weblog te krijgen?
Allereerst geldt voor blogs wat voor praktisch alle promotionele internetactiviteiten geldt: het kost tijd en geld om een blog te onderhouden. Alleen een goed draaiende blog biedt voordeel.

Wat moet je verder niet vergeten?
1. een blog zonder nieuwe postings is geen blog. De meest populairste blogs zijn blogs die vaak worden bijgewerkt. Zorg er voor dat je minstens 2 tot 3 nieuwe berichten per week post
2. beperk je in iedere posting tot n onderwerp en maak duidelijk tot wie (welke doelgroep) je je richt
3. maak je artikelen niet te lang
4. zorg ervoor dat de lezer weet wie er aan het woord is. Vermeld dus altijd de naam van de auteur en zet er als het kan een foto bij
5. geef duidelijk aan hoe iemand zich kan abonneren of blog updates kan ontvangen via RSS of email
6. geef ook duidelijk aan hoe lezers commentaar kunnen geven op je artikel
8. vergeet niet te vermelden van welke diensten of producten lezers kunnen gebruik maken
9. neem je blog op in (relevante) blog directories
10. vermeld of je gebruik maakt van trackbacks die refereren of linken naar andere blogs

4. RSS
Een groeiend aantal internetters surft overigens niet meer dagelijks naar de webpaginas van de weblogs, maar gebruikt daar een RSS-lezer voor. Om RSS te gebruiken heb je een RSS Reader nodig. De afkorting RSS heeft drie betekenissen, namelijk:
RDF Site Summary (waarbij RDF staat voor Resource Description Framework)
Rich Site Summary
Really Simple Syndication

Feitelijk is RSS (ook wel Really Simple Syndication) familie van zgn. webfeed formaten. Een webfeed, ook wel nieuwsstroom genoemd, is verreweg de meest gebruikte vorm van websyndicatie (de manier om informatie beschikbaar te stellen op het internet). Een site plaatst zijn inhoud, vaak in een verkorte of beschrijvende versie, in een XML-bestand: de feed. Veel sites kiezen ervoor om alleen nieuwskoppen, al dan niet met een korte beschrijving erbij, in hun feed te zetten. Met behulp van een feed-lezer kun je zo in n oogopslag al het nieuws n alle nieuwe weblogberichten overzien. De feed-lezer onthoudt jouw feeds, en werkt ze op periodieke basis bij.
Er zijn twee standaarden voor feeds: RSS en Atom. De meeste feed-lezers kunnen met beide overweg. Vaak hebben sites meerdere RSS- of Atom- kanalen, bijvoorbeeld een voor algemeen nieuws en een feed voor sportnieuws

Voordelen van RSS
Gebruikers van feeds besparen surf- en zoektijd:
Als er nieuwe inhoud is, krijg je automatisch een melding. Het is dus niet meer nodig om allerlei websites af te zoeken om te kijken of er iets nieuws op staat.
Je krijgt snel een overzicht van informatie uit jouw interessegebied.
De inhoud wordt in een simpele vorm aangeboden, met een link naar de volledige inhoud. Zo kun je sites met een vaak complexe navigatiestructuur vermijden, en zie je de informatie in je eigen vormgeving (afhankelijk van de feed-lezer).

Feed-lezers
Er zijn veel (gratis) feed-lezers beschikbaar. Een feed-lezer kan een apart programma zijn, maar tegenwoordig hebben veel browsers een ingebouwde feed-lezer. Mozilla Firefox heeft een ingebouwde RSS-lezer met de naam Live Bookmarks. Ook Apples Safari-browser bevat een ingebouwde RSS-lezer, net als Internet Explorer 7.0

Online feed-lezers zijn websites waarbij je een persoonlijke pagina aanmaakt en hier feeds aan toevoegt. De online feed-lezer downloadt automatisch alle berichten en plaatst deze op je pagina. Zo zijn je favoriete feeds vanaf elke computer te bekijken.
Er is inmiddels een groot scala aan websites die hun inhoud met een feed syndiceren. De meeste weblogs bieden standaard een feed aan. Ook grote webuitgevers als De Telegraaf, De Volkskrant, Trouw, The Washington Post en de New York Times publiceren hun kopij in RSS of Atom. Als een publicist een feed aanbiedt, zie je vaak een van deze iconen:

Dit icoon verwijst naar het adres van de feed dat je kunt invoeren in een feed-lezer.

Auteur: Pieter de Nijs redactie@mmnieuws.nl

468

Reactie verzenden

Share This