Selecteer een pagina

Weblogs als communicatiemiddel

Algemeen
Evenementen worden vaak bezocht op grond van mond tot mond reclame. In het buitenland spelen vandaag de dag ook weblogs een rol in het promoten van evenementen. Weblogs zijn websites die door bloggers van artikelen worden voorzien. Die artikelen worden in een chronologische volgorde op de site geplaatst, met meestal het laatste artikel bovenaan.


Webloggen is in de it-wereld en tegenwoordig ook onder gamers gemeengoed geworden. Een voorbeeld van zon weblog is artnewsblog.com. Artiesten gebruiken het web steeds vaker om hun werk aan het publiek te tonen. Het promoten van tentoonstellingen op hun eigen website is het logische gevolg.

Weblogs worden vaak niet betrokken in de officile aankondigingen van aankomende evenementen. Een gemiste kans lijkt me. Weblogs zijn namelijk heel geschikt om persberichten en of promotiemateriaal de wereld in te krijgen. Toch wordt het web in veel gevallen overgeslagen in de communicatieslag. Het gevolg is dat vele Nederlandse Musea geen ledenpagina op hun sites hebben. Dit bijvoorbeeld in tegenstelling tot een museum als het Guggenheim, dat handig gebruik maakt van een eenvoudige ledenpagina waarmee het zijn klanten goed kan bereiken. Acties, kortingen en speciale vip-evenementen zijn een geschikt middel om loyale bezoekers te kweken. Het Smithsonian heeft zelfs een aparte website voor haar verschillende leden.
Wanneer potentile bezoekers evenementen niet kunnen bijwonen kunnen zij alsnog het een en ander op het web volgen. Expos en symposia worden tegenwoordig ook van moment tot moment gevolgd door zogenaamde mobloggers. Mobloggen is het plaatsen van artikelen en/of fotos op een weblog via e-mail met bijvoorbeeld een mobiele telefoon. Aanwezigen kunnen live hun eigen weblogs van de laatste nieuws voorzien. Dit creert nog meer aandacht voor het evenement.

Ik ben meerdere keren gevraagd of musea ook aan het webloggen moeten. Ik ben van mening dat deze vraag vanuit de musea zelf moet ontstaan. Webloggen vraagt veel tijd en inzet. Personen die tot deze inzet bereid zijn, moeten daar wel de ruimte voor hebben. Motiveren doe je door bloggers te betrekken bij de berichtgeving en promotie van evenementen en exposities. Musea hoeven zelf niet te webloggen, maar ze hebben er alle baat bij het fenomeen te erkennen als een volwaardige mediakanaal.

Auteur: Egor Kloos egor@zappwerk.nl
468

Reactie verzenden

Share This