Selecteer een pagina

Wederopstanding

Algemeen
Creativiteit is in de internetbranche sinds de dotcomcrash van rond de eeuwwisseling nog steeds een vies woord. Gewoon doen waar je zin in hebt omdat er een grenzeloze groei is, werkt gewoon niet, het idee was altijd absurd. Geld raakt altijd op en mensen gaan wat anders doen.


Een van de gevolgen van de crash is dat veel van de creativiteit en vakkennis is weggevloeid en mensen vertrokken naar andere vakgebieden of naar het buitenland. En mensen vertrekken nog steeds. Voor velen lijkt Nederland, in meerdere opzichten, nog steeds te klein. De academies en universiteiten kunnen wat het web betreft nog steeds geen leidende rol spelen zoals zij dat doen voor de meer traditionele vakgebieden. Is het internet daar nog te jong voor?

Het internet is altijd een broedplek voor individueel of onbegrepen talent geweest omdat deze op het web een stem hebben. Er is ondernemerschap op kleine schaal mogelijk, waar bijzondere dingen worden gedaan.
Ieder nieuw bedrijf op het web bestempelt zichzelf als een startup, een buzzword om aandacht te krijgen en jezelf van een bijzondere status te voorzien. Maar een startup zonder talent is gewoon een kantoorruimte met een obscure naam boven de deur.

Een tweede golf van mogelijkheden heeft zich weer aangediend en heel voorzichtig kijken de creatieve programmeurs en vormgevers weer over het hek in de tuin van Web 2.0. Met een klein budget, eigenhandig aan elkaar geknoopte apparatuur en een idee probeert men de wereld te veroveren. En het gaat om het idee, een idee waar zij en hun vrienden echt iets aan hebben. Het weblog fenomeen heeft aan deze grassroots aanpak bijzonder veel bijgedragen.

Voorheen Pyra Labs is een mooi voorbeeld van deze grassroots aanpak en promotie. Pyra Labs leverde in de tijd van de dotcomcrash een dienst waarmee het bijzonder eenvoudig was een eigen weblog online te zetten. Een paar vakidioten die met een oude afgedankte computer een dienst leverden die als voorbeeld zou dienen voor iedereen die volgde. Pyra Labs werkte voor weinig en soms geen geld en heeft hierom ooit een inzamelingsactie via zn eigen weblog op touw moeten zetten om haar gebruikers van een echte webserver te voorzien. Vanaf dat punt was het heel duidelijk dat dit het begin was van een nieuw tijdperk. Hun dienst Blogger is nog steeds een van de beste en meest gebruikte webdiensten op de markt. Niet zo vreemd dat Google, zelf ook ooit een grassroots startup, Pyra Labs in 2003 heeft overgenomen.

Creatieven maken en zorgen voor hun idee en product, omdat het hen eigen is. Zij zorgen dat het werkt zoals het moet werken en wijden al hun talent en tijd er aan tot dat het lukt. Deze aanpak is niet uniek in de webwereld en was overal te vinden omdat de dotcomcrash veel creatief talent op straat had gezet. Maar nu meer dan ooit blijken innovatie en creativiteit wel degelijk een sleutel tot succes.
We leven in een tijd waarin de leerling het soms veel beter dan de meester weet hoe het moet. Dit is omdat we pas begonnen zijn en nog zoveel moeten leren, leren hoe het moet en hoe het niet moet. Voor nu, eventjes, hebben de creatieve talenten de touwtjes in handen.

Auteur: Egor Kloos e.kloos@zappwerk.nl
468

Reactie verzenden

Share This