Selecteer een pagina

Wereldtalenten uit Rotterdam

Algemeen
 ‘Ik wist niet dat hij het in zich had!’ Celina bekijkt nieuwsgierig de presentatie van haar klasgenoot Abdul. Abdul houdt van toveren. Hij leest er veel over en oefent op nieuwe goocheltrucs. Abdul is een stille jongen die zich niet snel laat kennen. Dat hij kon goochelen, daar wisten zijn klasgenoten van groep 7 niets van. Nu glundert hij naast foto’s en tekeningen waar alles op staat wat voor hem belangrijk is. Die foto’s zijn een onderdeel van Wereldtalenten van Villa Zebra. 

Villa Zebra maakt vernieuwende tentoonstellingen en workshops met beeldende kunst voor kinderen. Dat doet het in een markant gebouw aan de Maas, midden in Rotterdam. Maar daar blijft het niet bij. Je komt het museum op allerlei onverwachte locaties tegen, zoals met workshops in het oude Hofpleinstation en in ‘Stond Held Sterk?’, een productie met het OT-theater. Villa Zebra verkent al jaren de grenzen van het museum en is een van de koplopers als het erom gaat een museum de stad in te exporteren. Het project Wereldtalenten in Rotterdamse wijken voegt daar een nieuwe dimensie aan toe. Villa Zebra verbreedt met het project de relatie met het publiek – van vrijblijvend kijken en meedoen naar actieve participatie – en versterkt zo de band tussen de bezoekers en het museum. Door Wereldtalenten ontdekken kinderen, ouders en hun leerkrachten de toegevoegde waarde van kunst aan den lijve. De kinderen komen met kunstenaars tot een co-creatie en laten daarbij in een krachtig beeld een uniek en onderbelicht talent van zichzelf zien. 
 
Musea en culturele instellingen worden steeds vaker uitgedaagd om meer eigen inkomsten te genereren. Ze moeten zich als cultureel ondernemer opstellen en daarbij ook hun relatiemanagement verder ontwikkelen. Villa Zebra laat met Wereldtalenten een nieuwe manier zien waarop jeugd, scholen en ouders aan het museum verbonden kunnen worden. Onlangs deden drie scholen uit de Rotterdamse wijken Zuidwijk, Carnisse en Pendrecht met 177 kinderen en 10 leerkrachten mee aan het kunstproject. Bij de eerste les vroegen de mensen van Villa Zebra aan de kinderen waar ze goed in zijn. Veel kinderen trokken bij wijze van antwoord hun schouders op: ‘Dat weet ik niet,’ zeiden ze. Toch bleek dat iedereen wel ergens een passie voor heeft: Mounia doet niets liever dan elastieken, Hakan heeft een passie voor sneakers en Lucrecia zingt al bij het opstaan gospels.
 
De artistieke kwaliteit is een belangrijke factor bij Wereldtalententen. Aan de hand van portretten van Erno Wientjes, Margit Lammers en John Vane bespraken de kinderen hoe mensen zich op de foto laten zetten en hoe je daaraan kunt zien wat ze goed kunnen. De kinderen werden uitgedaagd hun talent op een bijzondere manier te verbeelden. Dus niet door je spierballen te laten zien als je sterk bent, maar door te laten zien dat je wel een hele berg stenen zou kunnen sjouwen. Vervolgens hielpen ze elkaar met fotograferen om tot een presentatie te komen. In elke groep kozen kinderen en leerkrachten drie of vier kinderen met de meest opvallende verbeelding van hun talent.  Deze kinderen mochten met hun ouders naar de studio in Villa Zebra en kregen een fotoshoot met de vormgevers Wim Schermer en Maaike Hegger en fotografe Margit Lammers.
 
Wat maakt Wereldtalenten bijzonder? Fred Wartna, directeur van Villa Zebra vertelt: ‘Wereldtalenten gaat over de hele persoon en niet alleen over het toerusten met nieuwe vaardigheden. Wereldtalenten heeft onmiskenbaar bijgedragen aan het zelfvertrouwen van kinderen en aan een groter positief zelfbeeld. Ze leren ook inzien dat zonder oefening en inspanning je talent niet groter wordt. Ook de leerkrachten ontdekken wat kinderen meebrengen en waar hun passie ligt. Voor hen is Wereldtalenten vaak een eyeopener. Hun ervaring is dat ze kinderen beter kunnen begeleiden nu ze weten waar hun passie ligt. Zo is er het jongetje met de F-factor: hij wil niets liever dan fietsenmaker worden en verzamelt folders van fietsmerken die hij van voor tot achter leest. Zo’n jongen kun je beter laten rekenen door fietsen als voorbeeld te gebruiken.’ 
 
In totaal zijn er 32 grote puzzelblokken gemaakt van de portretten van kinderen met hun talent. De fotokubussen meten elk 40 x 40 x 40 cm en vormen samen een blokpuzzel die gestapeld een wand vormt van 240cm breed en 160 cm hoog. Die puzzelblokken zijn mobiel en vuilafstotend en Villa Zebra laat ze op diverse plekken laten zien. De tentoonstelling Wereldtalenten werd in Villa Zebra al door 10.000 mensen bezocht. Daarnaast was de productie op scholen te zien, in buurtcentra, bibliotheken en op festivals. In totaal hebben ruim 54.000 mensen Wereldtalenten gezien. Scholen hebben een grote vraag naar kunst- en cultuuractiviteiten: 50%van de brede schoolactiviteiten heeft hiermee te maken en 80% van de basisscholen heeft een ICC’er. De kennis van de leerkrachten met betrekking tot kunst en cultuur neemt niet toe en vakdocenten verdwijnen geleidelijk ten gunste van coördina-toren. Er is vraag naar laagdrempelige maar hoogwaardige projecten die integraal de talenten van kinderen stimuleren. Voor gemeenten, corporaties en andere instellingen zou het een taak moeten zijn daarop in te zetten. Villa Zebra stelt het project Wereldtalenten graag ter beschikking aan musea, culturele instellingen en intermediairs die met scholen werken.
Auteur: Tekst: Gudrun Feldkamp Gudrun Feldkamp is kunsthistorica en schrijft over groen, jeugd, cultuur en voor festivals zoals TEDxRotterdam. Daarnaast heeft ze een communicatiebureau voor reputatiemanagement en belangen-behartiging (gudrunfeldkamp@gmail.com).
Referenties:  
468

Reactie verzenden

Share This