Selecteer een pagina

Wie is er bang voor marketing?

Algemeen
Verslag van de Tweede Dag van de Cultuurcommunicatie


Op 13 december 2004 organiseerde
CultuurNet Vlaanderen de tweede Dag van de Cultuurcommunicatie onder de veelzeggende? titel Who is afraid of marketing? Plaats van handeling was het Museum voor Schone Kunsten tegenwoordig BOZAR – in Brussel. Ruim 700 aanwezigen konden in een uitgebreid programma zappen tussen een groot aantal programmaonderdelen.

De dag begon met een verwelkoming door Paul Dujardin, directeur-generaal van het PSK/BOZAR en een introductie op het programma door Toon Berckmoes, directeur van CultuurNet Vlaanderen. Daarna kwamen twee keynote sprekers aan het woord. Hans Waege sprak in samenwerking met Jan Denolf over onderzoek en doelmatig beleid en zette uiteen hoe het staat met het cultuurparticipatieonderzoek in Vlaanderen. Trendwatcher Herman Konings wierp een blik op de (nabije) toekomst en gaf een toelichting bij een aantal nieuwe demografische trends. Zeer verhelderend was diens kijk op de verwachte samenstelling van publieksgroepen voor culturele instellingen. Zo benadrukte hij het belang van de groep van de medioren, de leden van de babyboom-generatie, geboren tussen 1945 en 1955. Zij maken (in Vlaanderen) 19% uit van de bevolking en hebben geld en zin voor exploratie. Zodra ze met pensioen gaan, beschikken ze over 45 uur extra vrije tijd per week. Het gaat hier om een hoog opgeleide generatie, die eigenzinnig is en verwend. De medioren spiegelen zich aan de dertigers/veertigers en niet aan senioren en in hun culturele belangstelling speelt de identificatie met de cultuur van hun jeugd (het begin van de popcultuur) een belangrijke rol. Culturele instellingen doen er goed aan daar in hun programmering rekening mee te houden: De boomers zijn rijk, maar ook verwaand en verwend. Bovendien moet je op affiches of reclamespots niet communiceren met grijze haren. Fifty-somethings voelen zich jong, ze identificeren zich liever met dertig- of veertigjarigen, aldus Konings. Een tweede belangrijke doelgroep voor de toekomst vormen de nestklevers. Zij zijn 25 30 jaar oud en wonen nog steeds bij hun ouders. Ze maken 23% uit van de bevolking. Omdat zij weinig tijd hoeven te besteden aan huishoudelijke taken zal ook deze groep tijd en geld over hebben voor cultuur.

De rest van de dag werd gevuld met parallelsessies in drie tijdsblokken. Deelnemers konden zich van tevoren inschrijven voor een drietal lezingen ex cathedra. Met in totaal 15 sessies, gegeven door 20 sprekers, kwam een veelheid van onderwerpen aan de orde.
Als alternatief was er de mogelijkheid om in te schrijven op een serie cases, waarin een drietal sprekers aan het woord kwamen over praktijkervaringen rond een bepaald onderwerp. De onderwerpen die hier aan bod kwamen waren: collectieve marketing, het kernproduct en herpositionering. Onder de noemer Met experts aan tafel konden de deelnemers ook kiezen voor een meer interactieve invulling van de drie blokken, waar de nadruk voornamelijk lag op kennisuitwisseling in kleinere groepen. Een expert gaf in een tiental minuten een voorzet, waarna hij van rol veranderde en een discussie inzette met de deelnemers. Deze sessies waren onderverdeeld in enkele themas. Allereerst swotspot: wat is swotten en hoe pas je deze tool toe op het strategisch denken over publieksbegeleiding (op het vlak van onthaal n educatieve werking) en het totaalproduct? Ten tweede omgaan met de pers. Verder communiceren met doelgroepen, waarbij werd ingegaan op de wijze waarop het bereik met doelgroepen als jongeren, maatschappelijk kwetsbare groepen, medioren/senioren, kinderen en gezinnen valt te verhogen. Tot slot the medium is the message, over de wetmatigheden van, en de ervaringen met verschillende media.
Het formele gedeelte van de dag werd afgesloten met een speech van Bert Anciaux, Vlaams minister van Cultuur, Jeugd, Sport en Brussel, die sprak over cultuur en participatie in Vlaanderen onder de titel Naar een Actieplan Cultuurbereik Vlaanderen. Daarna was er tijdens de afsluitende receptie tijd en ruimte om te netwerken of een eerste evaluatie van de dag te maken.

Het volledige verslag van de Tweede Dag van de Cultuurcommunicatie, inclusief de inhoud van de meeste lezingen en workshops, valt na te lezen op de website van Cultuurnet Vlaanderen: www.cultuurnet.be

Auteur: Pieter de Nijs redactie@mmnieuws.nl
468

Reactie verzenden

Share This