Als organisatie werk je je een slag in de rondte om alle boodschappen bij de juiste doelgroep te laten aankomen. Moest je vroeger enquêtes sturen om erachter te komen of er iets van je communicatiemiddelen was opgemerkt, tegenwoordig kun je dat digitaal checken. Maar écht contact met je doelgroep heb je meestal niet, tenzij je het gesprek aanknoopt op een bijeenkomst of beurs. Of als je een community begint! Je ontdekt dan dat je zomaar enthousiaste fans of ervaren experts in je achterban hebt, allemaal mensen die je als ambassadeur verder helpen of zelfs gratis kennis toevoegen. Verzamel ze, spreek ze aan op hun kennis en ideeën, maak ze medeverantwoordelijk en zorg dat ze elkaar en jouw organisatie in een opgaande spiraal inspireren en helpen.
Hier volgen zeven goede redenen waarom een community je organisatie verbetert en toekomstbestendig maakt. Een community:
- Creëert meer verbinding en betrokkenheid met je doelgroep; de communicatie is niet meer ondergeschikt aan jouw organisatie, maar gelijkwaardig. Je spreekt de doelgroep aan op hun interesses, kennis, doelen en meningen. En ze spreken jou en hun mede-communityleden aan. Iedereen kan informatie uitwisselen en je grootste fans zorgen zelf voor het aanjagen van de communicatie.
- Verbindt intern met extern; door af te dalen uit de ivoren toren die je kantoor of bestuur soms is, geef je mensen bij bijeenkomsten de kans jou en elkaar te leren kennen. Zo ook in de digitale omgeving van de community. Daar – in de beslotenheid van je eigen plek – is het misschien nog wel makkelijker om meningen uit te wisselen en kennis te delen.
- Zorgt voor permanente toegankelijkheid van kennis; twee weten er altijd meer dan één. Stel dat je een heel reservoir aan kennis kunt activeren, in een keer alle ideeën toetsen en aanscherpen, nieuwe diensten inhoud geven, je organisatieverandering vorm kan geven en nieuw beleid kan bepalen. De community is altijd bereikbaar en een vat vol kennis.
- Zorgt voor creativiteit en nieuwe, onverwachte inbreng; een chipsfabrikant op zoek naar een nieuwe smaak, een programmeur op zoek naar festivalvoorstellingen, een projectontwikkelaar naar nieuwe middelen om te verduurzamen, een stichting op zoek naar vrijwilligersverhalen, een patiëntenvereniging die de overstap wil maken van loket aan uitwisselingsplatform. Je kunt in de community een visje uitgooien om te kijken welke ideeën je vangt, het onderwerp in brainstorm-achtige bijeenkomsten bespreken of de community aan het denken zetten en kijken hoe de leden elkaar verder brengen in de ideevorming.
Angeli Poulssen:
Een community is de perfecte manier om deze groei rondom je organisatie, je leden en doelgroepen te faciliteren.- Geeft inzicht in je groep superfans/ambassadeurs; wie reageert het vaakst, wie het positiefst, wie jaagt anderen aan? Dat zijn je superfans! In een community kun je ze aanspreken en zich verder laten ontwikkelen tot jouw allerbeste ambassadeurs en ‘influencers’.
- Is een geloofwaardig communicatiekanaal; alles wat van bovenaf niet kan worden gestuurd, is geloofwaardiger dan gecontroleerde, betaalde communicatie. Vooral het digitale deel van een community is daarom een sterk, geloofwaardig communicatie- en verbindingsmiddel. Waarom zou je iemand die hetzelfde denkt, hetzelfde doel nastreeft en zijn eigen kennis deelt, niet geloven? Het feit dat jouw organisatie het aandurft om op deze democratische manier te communiceren, maakt de organisatie betrouwbaarder.
- Zorgt dat je organisatie als een netwerk gaat fungeren; omdat er in de community zoveel actoren actief zijn die hun mening geven en kennis delen, komt er een andere organisatiekracht op gang. De oude structuur van top down-beslissingen nemen, uitdragen en op uitvoering controleren, is met zoveel deelnemers niet meer aan de orde. Meer kennis, meer inbreng, meer ideeën via de communityleden leveren waardevolle inzichten voor nieuwe content, beleid, producten, diensten en voor een duurzame relatie met de uiteindelijke gebruiker.
Natuurlijk is dit allemaal niet nieuw, maar de manier waarop community’s nu worden ingericht past bij de tijdsgeest. Iedereen wil meedenken, meedoen, van betekenis zijn en bijdragen aan het gezamenlijke doel. Een community is de perfecte manier om deze groei rondom je organisatie, je leden en doelgroepen te faciliteren. Kortom: begin ook een community!
Foto’s: MMNieuws.
Angeli Poulssen is [GRAAG AANVULLEN]