Selecteer een pagina

Zoekt en gij zult vinden?

Algemeen
Naar nieuwtjes over de digitale revolutie hoef je niet op zoek, die dringen zich zonder vragen aan je op. Heb jij een NIPO-onderzoek nodig om te beseffen dat Nederlanders niet meer zonder het internet kunnen? Of een mijnheer De Hond die op basis van suggestieve vraagstellingen concludeert dat de diefstal van een mobieltje met videofunctie bij 80% van de respondenten leidt tot een directe aanval van straatvrees? Nee, iedereen weet het. We zijn verslaafd aan het elektronisch infuus. De digitalisering is onderdeel van ons mentaal systeem. Wat morgen nieuw is, is volgende week prehistorisch.


De kunst van het surfen op zee is om vr de kop van de golf in evenwicht te blijven. Als je zoals ik niet meer tot de tienergeneratie behoort, is dat in virtuele zin knap lastig. Jazeker, ik heb gehoord van die goedkope internationale telefoongesprekken via Skype. Ik heb eens een programma teruggezocht op www.uitzendinggemist.nl. Ik ben jaloers op mensen die weten hoe ze hun computer automatisch hun favoriete radio- en tv-programmas van het net laten ophalen.
Maar toch, de slimme zoeksystemen en fuzzy logic podcast en vodcast systemen ten spijt, het is mij te veel om te verstouwen. Een dag telt 24 uur en daarin moet ook nog gewerkt, gegeten, gespeeld, genoten, geslapen en gevreen worden. Ik ken genoeg mensen die van al die digitale verlokkingen gehoord hebben. Na dit nummer van MMNieuws is dat weer een handjevol extra. Maar de kernvraag voor dit blad is natuurlijk wat het management van bedrijven voor cultuur en vrijetijd er mee kan. Of dwingender nog: mee moet.
De overvloed aan Amerikaans cultureel imperialisme wordt met die nieuwe digitale kansen alleen maar heviger. Zie als lokaal museum, kartbaan, pretpark of theater in die multimediale overvloed maar eens het hoofd boven water te houden. Zie daar als gemeente of provincie maar eens gepast beleid op te verzinnen. De creativiteit zal toch verder moeten reiken dan de database gedreven website, de ongewenste e-mailing en de promotie en kaartverkoop via het lokale of provinciale Uitburo. De digitale kloof bij culturele professionals is dieper dan menig manager aan zichzelf durft te bekennen. Maak daar maar eens een nummer over.
Stilletjes hoop ik wel eens op zon landelijke stroomstoring van minstens een dag. Dan nemen de oude media wraak. Dan kom ik eindelijk eens toe aan het uitlezen van John Irvings laatste boek waarin een zoon zoekt naar zijn vader. Zinloos uren lezen, omdat ik nu al weet dat hij hem nooit vindt.

Auteur: Rob van Steen LAgroup Leisure & Arts Consulting robvansteen@lagroup.nl
468

Reactie verzenden

Share This