Selecteer een pagina

Zomerfestivals zijn intense beleving

Algemeen

Simpel gesteld, een zomerfestival is ieder evenement dat tussen 21 juni en 21 september gehouden wordt. Uiteraard is deze definitie te kort door de bocht, zo bleek ook op een seminar Sponsoring van Zomerfestivals, onlangs in Amsterdam georganiseerd door de secties Sponsoring en ACMC (cultuur) van het Genootschap van Reclame (GVR). Volgens Van Dale kan een festival (zomerfestival staat er niet in) worden getypeerd als: 1 groot muziekfeest, volksfeest, 2 geregeld terugkerende reeks muziek-, toneel- en andere uitvoeringen in bepaald verband. Dat helpt ons in ieder geval op weg, de ReSpons evenementen-categorien Sport en het merendeel van Maatschappij-Sociaal kunnen we alvast opzij leggen.

Maar echt definiren en vervolgens afbakenen kunnen we nog niet. Een belronde met een zestal festivalexperts leverde de volgende beschrijving op:

vindt op twee of meerdere dagen plaats
in de periode tussen 1 mei en 30 september en
heeft een multidisciplinaire kunst en/of culturele programmering (cross over)
bestaat daarnaast uit meerdere voorstellingen op meerdere locaties,
waarvan tenminste enkele in de buitenlucht worden gehouden
minimaal 5.000 bezoekers per evenement

Op basis van bovenstaande definitie kunnen wij de zomerfestivals met enig cijfermateriaal verduidelijken. Zo blijkt dat in de periode 1999 tot met 2003 gemiddeld 113 zomerfestivals in Nederland plaatsvinden, die gemiddeld ruim 60.000 bezoeken per festival noteren. Qua aantallen evenementen en bezoeken is de trend iets dalend, maar kijkend naar de sponsoring van de zomerfestivals, ziet het plaatje er rooskleurig uit. Zo nam de sponsordichtheid, oftewel het totaal aantal zomerfestivals met regionale en/of landelijke sponsors, spectaculair toe van 63% in 1999 naar 75% in 2002. Ook het aantal regionale en/of landelijke sponsors per festival groeide. In 1999 had een zomerfestival gemiddeld 2,5 sponsors, in 2002 kwam dit getal uit op 3,8, een stijging van 50% in vier jaar tijd.

Tijdens het eerder genoemde seminar gingen de sprekers verder in op de samenwerking tussen zomerfestivals en sponsors. Op het Oerol Festival hebben de sponsors geen behoefte aan pluche en champagne. In plaats daarvan krijgen ze een fiets en een (Dayzers-)festivalkaart en ontdekken ze het festival zelf, aldus Dianne Zuidema, zakelijk directeur van het Oerol Festival.
Hoofdsponsor Dayzers was in 2002 ook de afzender van het Beeldende kunstproject op Oerol, waarbij zeven containers in Dayzers-kleuren een prominente rol vervulden. Ook nam Zuidema, n van de sprekers op het ACMC/GVR-seminar, de aanwezigen even mee terug naar 1998 met het verhaal over de groene boei met groene telefooncel en de rode boei met rode brievenbus van ex-Oerol sponsor KPN. De boeien lagen in de nauwe vaargeul vlak voor het eiland en waren niet te missen.

Eric van Eerdenburg, directeur van A Campingflight to Lowlands Paradise en n van de andere sprekers op het seminar, maakte in woord en beeld het publiek deelgenoot van enkele opvallende sponsoractiviteiten op het festival in 2002: het Volkskrant Singlesfeest, het mobiele telefoonoplaadpunt van KPN Hi, de Red Bull Skate Ramp en de Dommelsch Ice Bar. Sponsors moeten de kans grijpen om onder de huid te kruipen van de zeer betrokken en intens genietende festivalbezoekers, aldus van Eerdenburg. Zo koos energieleverancier Essent het Lowlands festival als n van de plaatsen om de Essent Awards tot leven te laten komen. Want sponsoring is emotie, zo stelde Paul Boehl, manager Sponsoring van Essent Energie. Naast Lowlands kunnen ook de bezoekers van Pinkpop en Noorderslag de Essent Awards meebeleven. Naast imagoverbetering en/of verandering, is de positionering van bepaalde producten en diensten een belangrijke doelstelling voor Essent om zomerfestivals in het bijzonder en publieksevenementen in het algemeen in de communicatiemix op te nemen.

Ondanks bovenstaande creatieve invullingen, is het toch opmerkelijk dat de meest actieve sponsors op zomerfestivals in de periode 1999-2003 niet of nauwelijks zijn veranderd. Naast Coca-Cola domineren bier en banken de top vijf. Gaan wij verder de lijst af, dan valt op dat sponsors als Essent, Eneco, Brand Bier en Holland Casino het zomerfestival-gevoel te pakken hebben en de potentie hebben om zich binnen afzienbare tijd in de bovenste festivalregionen te nestelen.

Auteur: Lex Kruijver ReSpons Evenementen Monitor Lex@respons.nl

468

Reactie verzenden

Share This