City marketing is al heel wat jaren in zwang. Verschillende steden profileren zich als de ‘evenementenhoofdstad van …’. Hoe meer evenementen en hoe meer bezoekers, hoe hoger op de ladder. En hoe meer revenuen voor de stad. In dat kader worden bezoekersaantallen...
Lees meer
Imagineering als motor voor publieke innovatieInspiratie uit Breda voor een betere toekomst
In zijn blog naar aanleiding van de deelname aan de iCapital Award van de Europese Commissie schreef wethouder Van Lunteren het reeds: “Mensen maken vandaag meer dan ooit met elkaar de stad”. Een vitale stad is dan ook een stad die weet de context te creëren waarin...
Lees meer
Aandacht voor kwaliteit van leven Stadsontwikkeling in China
Steden volgen in hun snelheid van verandering de ontwikkeling in de samenleving. Sommige steden ontwikkelen zich organisch, andere exploderen of storten in. Het is in dit verband interessant om te zien wat er momenteel gebeurt met de grote steden in China, waar de...
Lees meer
Vermaak als driver voor stedelijke ontwikkelingDe impact van attractieparken en dagattracties
De ontwikkelingen in de pretparkindustrie gaan hard. In Dubai alleen al openen dit jaar zestien nieuwe attracties waaronder Dubai Safari Park, het Dubai Eye (hoogste reuzenrad ter wereld) en Riverland Dubai. De president van International Theme Park Services, Dennis...
Lees meer
Kus het verleden wakker!De toekomst van middelgrote steden
Middelgrote steden zoals Helmond, Oss en Oosterhout kennen een rijk verleden, maar zijn zoekende in hun weg voorwaarts. Veel middelgrote Brabantse steden richten hun aandacht op de kennis- en diensteneconomie. Deze blik vertroebelt hun zicht op andere wegen. In iedere...
Lees meer
Kans of crisis?Leegstand in de Brabantse winkelgebieden
De Nederlandse retail heeft het lastig. Veel winkelgebieden weten de consument onvoldoende te boeien, wat pijnlijk duidelijk werd met recente faillissementen van winkelketens V&D en Perry Sport. Dat zeven jaar na het begin van de financiële crisis de retail nog...
Lees meer
De magie van Bosch Oude schilders, nieuwe citymarketing
De oude Hollandse meesters als Rembrandt en Van Gogh zijn succesnummers in het buitenland. Deze nationale iconen dragen bij aan het culturele profiel van Nederland, terwijl de museale collecties een belangrijke reden zijn voor een bezoek aan ons land. Bijzondere...
Lees meer
Lastig verleden Een pleidooi voor de flexibele aanpak van duister erfgoed
Stedelijke vernieuwing kan fantastisch zijn. Echter, niet alle plekken kunnen het verleden dat zij met zich meedragen zomaar naast zich neerleggen. Zo zijn diverse plekken in Nederland duidelijk gelinkt aan de Tweede Wereldoorlog of het koloniaal verleden van ons...
Lees meer
Innovatie in het veld Brabantse stadsambassades in actie
Het initiatief ‘Cities in Transition’ van Pakhuis de Zwijger (Nieuw Nederland en New Europe) biedt kansen aan lokale initiatieven om zich te verbinden en buiten de klassieke triple helix-samenwerking bij te dragen aan innovatie. Het groeiende netwerk faciliteert en...
Lees meer
New Europe cities in transitionA platform for a European City Makers movement
In our cities, the question ‘Who makes the city?’ persists. Over the past couple of years, Pakhuis de Zwijger has fueled the City Makers movement that aims to create a more liveable, beautiful, sustainable and inclusive Amsterdam. Together with these urban innovators,...
Lees meer