Technologie bepaalt in hoge mate de wijze waarop we communiceren, consumeren, ons vermaken en werken. Podiumkunstinstellingen zullen een digitale strategie moeten ontwikkelen. Hoe vermarkt je in het digitale tijdperk een zo analoog product als de podiumkunsten, waar...
Lees meer
Van audience naar community Het participatieve museum heeft de toekomst
Het museum als dé autoriteit – vroeger zo vanzelfsprekend – erodeert en verliest aan betekenis. Bezoekers willen inspraak hebben op collectiebeleid, tentoonstellingen en evenementen. Het lukt de grote spelers om mee te gaan in deze tendens, maar kleinere...
Lees meer
De tijd is rijp! Theaters als de nieuwe werkplekken
Mens en theater zijn bijna van nature met elkaar verbonden. Echter, sinds theaters ondersteund worden door de overheid, onderdeel van de periodieke kunstsubsidiecarousels, zijn ze teveel verworden tot kunsttempels terwijl de verbindingen met de stad, de burger, de man...
Lees meer
Van dorpsradio naar online brink Lokale omroepen in transitie
Lokale omroepen verkeren in zwaar weer. Mediagebruikers gaan steeds vaker de traditionele media voorbij en vinden hun informatie en vermaak online. Toch is er ruimte voor hoop: met de juiste aanpak is het voor lokale omroepen mogelijk om de transitie te maken naar een...
Lees meer
Hou toch op!
Nog steeds word ik herinnerd als diegene die het begrip cultureel ondernemerschap introduceerde (in 1992). Ik heb ervan genoten en het heeft mijn boterham belegd. Maar daar wil ik nu van af. Cultureel ondernemerschap is een gewone methode geworden die inmiddels breed...
Lees meer
‘CoVisit’ Sharing the museum experience at Ons’ Lieve Heer op Solder
Visitors rarely come to a museum alone. Most people arrive in couples or groups of family or friends. A shared museum visit is a more pleasurable experience, often a heightened experience. Objects are admired and appraised together. In discussion, simple information...
Lees meer
Toeschouwer, recensent en communitybouwer in één Tien lessen over optimale publieksparticipatie uit Brussel
De scheidslijnen tussen publiek, artiest en kunstcritici zijn vervaagd. Daar speelt poppodium Ancienne Belgique in Brussel handig op in. Met een bijzonder innovatieve publieksparticipatiestrategie weet het podium zijn bezoekers aan zich te binden, ook buiten de...
Lees meer
Cultuurindex Nederland trends in beeld
Het verzamelen en duiden van cijfers en trends over (gesubsidieerde) cultuur is de laatste jaren met alle bezuinigingen op cultuur steeds belangrijker geworden. De Cultuurindex Nederland – een initiatief van de Boekmanstichting en het Sociaal en Cultureel Planbureau...
Lees meer
De regeling ‘Cultuur voor ieder kind’
De gemeente Utrecht wil dat alle leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs in contact komen met cultuur. Zo krijgen zij de kans om hun creatief talent te ontdekken en te ontwikkelen. Schoolbesturen of brede scholen in de gemeente Utrecht kunnen daarom subsidie...
Lees meer
Imago in eigen handen bibliotheken in sociale en online media
Online en social media zijn voor bibliotheken een goede tool om hun publiek en stakeholders te bereiken. Maar hoe zetten bibliotheken deze tool momenteel in? Dankzij een media-analyse krijg je als bibliotheek een veel beter beeld waar je het goed doet, en waar het...
Lees meer