Dat digitale collecties duurzaam toegankelijk moeten zijn is duidelijk. We krijgen steeds meer grip op hoe we die taak moeten volbrengen. Maar wat een digitale collectie een organisatie precies kost, is nog niet echt helder. Er is een gebrek aan inzicht in de kosten,...
Lees meer
Cultuur van het hart (1) Visie voor bestuurders zonder toekomstbestendig inzicht
Phil Bosmans zal versneld meer tot onze verbeelding gaan spreken. Europese politici staan met lege handen en worstelen met vele vragen. De kloof tussen arm en rijk wordt voorspelbaar en versneld groter. Uitbarstingen van geweld worden zicht- en voelbaar in talloze...
Lees meer
Kiezen en diversifiëren In gesprek met Melle Daamen
Melle Daamen behoeft geen introductie. Sinds 2001 loopt hij als directeur van de Stadsschouwburg Amsterdam voorop in het denken over publieksparticipatie in de kunsten. Tijdens de BMC Cultuurconferentie sprak Daamen dan ook over zijn ervaringen in het veld. Culturele...
Lees meer
Gooi de archieven open! Open data en hergebruikverzoeken
Archiefinstellingen beheren veel informatie. In papieren vorm, gedigitaliseerd en in toenemende mate digital born; veelal voorzien van beschrijvingen, metadata en indexen. Archieven horen deze documenten niet alleen te beheren, maar ook beschikbaar te stellen aan de...
Lees meer
Smart marketing Ontwerp nieuwe verbindingen met het theaterpubliek
Technologie bepaalt in hoge mate de wijze waarop we communiceren, consumeren, ons vermaken en werken. Podiumkunstinstellingen zullen een digitale strategie moeten ontwikkelen. Hoe vermarkt je in het digitale tijdperk een zo analoog product als de podiumkunsten, waar...
Lees meer