Technologie bepaalt in hoge mate de wijze waarop we communiceren, consumeren, ons vermaken en werken. Podiumkunstinstellingen zullen een digitale strategie moeten ontwikkelen. Hoe vermarkt je in het digitale tijdperk een zo analoog product als de podiumkunsten, waar...
Lees meer
Van audience naar community Het participatieve museum heeft de toekomst
Het museum als dé autoriteit – vroeger zo vanzelfsprekend – erodeert en verliest aan betekenis. Bezoekers willen inspraak hebben op collectiebeleid, tentoonstellingen en evenementen. Het lukt de grote spelers om mee te gaan in deze tendens, maar kleinere...
Lees meer
Van dorpsradio naar online brink Lokale omroepen in transitie
Lokale omroepen verkeren in zwaar weer. Mediagebruikers gaan steeds vaker de traditionele media voorbij en vinden hun informatie en vermaak online. Toch is er ruimte voor hoop: met de juiste aanpak is het voor lokale omroepen mogelijk om de transitie te maken naar een...
Lees meer
Hou toch op!
Nog steeds word ik herinnerd als diegene die het begrip cultureel ondernemerschap introduceerde (in 1992). Ik heb ervan genoten en het heeft mijn boterham belegd. Maar daar wil ik nu van af. Cultureel ondernemerschap is een gewone methode geworden die inmiddels breed...
Lees meer
NDSM-werf op zoek naar nieuwe vormen van eigenaarschap en besluitvorming
Onlangs verscheen de publicatie Coöperatieve Gebiedsontwikkeling die de resultaten toont van een programmareeks in Pakhuis de Zwijger in samenwerking met Stichting NDSM-werf, lectoraat Gebiedsontwikkeling en transitiemanagement en Stadkwadraat. Voor MMnieuws ga ik...
Lees meer
Regionaal revolverend financieren van subsidies naar leningen
In de CultTalk op ‘Cultuur In Beeld’ die gegeven is door Alexander Ramselaar van Cultuur+Ondernemen en Menno Wiegman van het K.F. Hein Fonds is nader ingegaan op wat revolverend financieren kan betekenen voor de regio. Vragen die daarbij aan de orde zijn geweest: wat...
Lees meer
Partnerpost Minder aandacht voor boeken, meer voor burgers
Op een woensdag in november tweette de gelauwerde auteur Guus Kuijer: “Begrijpt het bedrijfsleven hoe belangrijk bibliotheken zijn voor een behaaglijk stadsleven? Waarom worden ze zo zelden gesponsord?” Een mooie steun in de rug voor de openbare bibliotheek. Maar...
Lees meer
Partnerpost De her(r)ijking van cultureel ondernemerschap
Nederland verandert in hoog tempo: de netwerksamenleving heeft zijn intrede gedaan, technologische ontwikkelingen volgen elkaar steeds sneller op, ‘problemen’ worden complexer en internationaler. In de netwerksamenleving verliest geld de status van de...
Lees meer
Gemeente, investeer in je museumdirecteur!
Recent werd op initiatief van Steve Austen een nieuwe MBA Cultuur, Erfgoed & Burgerschap opgericht. Maar is dat niet vooral het soort investering dat nuttig is voor grote culturele instellingen in de Randstad? Verre van. Juist vanuit een regionaal perspectief zou...
Lees meer
Participatory governance in cultural heritage Case studies and reflections from a recent EENC report
Earlier this year, many readers of this blog participated in a mapping of participatory governance practices in cultural heritage in Europe. Margherita Sani, Bernadette Lynch, Alessandra Gariboldi and myself used this input and our own research for a recent EENC...
Lees meer