Dagan Cohen geldt als één van de grensverleggers als het gaat om nieuwe museale concepten in een online omgeving. ‘Upload Cinema’ toonde zijn visie op het veranderende medialandschap. Productie, distributie en de manier van filmkijken maken een diepgaande verandering...
Lees meer
Gooi de archieven open! Open data en hergebruikverzoeken
Archiefinstellingen beheren veel informatie. In papieren vorm, gedigitaliseerd en in toenemende mate digital born; veelal voorzien van beschrijvingen, metadata en indexen. Archieven horen deze documenten niet alleen te beheren, maar ook beschikbaar te stellen aan de...
Lees meer
Transparancy in complexity Waar staat de kunst- en cultuuraanbieder eigenlijk?
Enige tijd geleden heb ik, op verzoek van de Europese Commissie, deelgenomen aan de beraadslagingen van de werkgroep audience development van het veel grotere platform ‘Access to Culture’. Ik bleek de enige loslopende deelnemer te zijn. Dat wil zeggen, alle...
Lees meer
Smart marketing Ontwerp nieuwe verbindingen met het theaterpubliek
Technologie bepaalt in hoge mate de wijze waarop we communiceren, consumeren, ons vermaken en werken. Podiumkunstinstellingen zullen een digitale strategie moeten ontwikkelen. Hoe vermarkt je in het digitale tijdperk een zo analoog product als de podiumkunsten, waar...
Lees meer
Van audience naar community Het participatieve museum heeft de toekomst
Het museum als dé autoriteit – vroeger zo vanzelfsprekend – erodeert en verliest aan betekenis. Bezoekers willen inspraak hebben op collectiebeleid, tentoonstellingen en evenementen. Het lukt de grote spelers om mee te gaan in deze tendens, maar kleinere...
Lees meer
Toeschouwer, recensent en communitybouwer in één Tien lessen over optimale publieksparticipatie uit Brussel
De scheidslijnen tussen publiek, artiest en kunstcritici zijn vervaagd. Daar speelt poppodium Ancienne Belgique in Brussel handig op in. Met een bijzonder innovatieve publieksparticipatiestrategie weet het podium zijn bezoekers aan zich te binden, ook buiten de...
Lees meer
Recensie: Bruisen, Brouwen, Binden! Handboek voor lokale community builders
Geen culturele organisatie kan nog om community’s heen: ze zijn niet alleen een essentieel onderdeel van een moderne marketingstrategie, maar geven je organisatie ook bestaansrecht. Toch is het ontwikkelen van een community makkelijker gezegd dan gedaan. De...
Lees meer
NDSM-werf op zoek naar nieuwe vormen van eigenaarschap en besluitvorming
Onlangs verscheen de publicatie Coöperatieve Gebiedsontwikkeling die de resultaten toont van een programmareeks in Pakhuis de Zwijger in samenwerking met Stichting NDSM-werf, lectoraat Gebiedsontwikkeling en transitiemanagement en Stadkwadraat. Voor MMnieuws ga ik...
Lees meer
Van onbekend naar talk of the town het dak op met de Rotterdamse Dakendagen
In juni 2015 beleefden de Rotterdamse Dakendagen hun eerste editie. Met 6.000 bezoekers was het een uitverkocht festival dat online meer dan een miljoen mensen bereikte. Het publiek waardeerde het festival met een dikke 8,5 en het festival werd onlangs bekroond met...
Lees meer
Regionaal revolverend financieren van subsidies naar leningen
In de CultTalk op ‘Cultuur In Beeld’ die gegeven is door Alexander Ramselaar van Cultuur+Ondernemen en Menno Wiegman van het K.F. Hein Fonds is nader ingegaan op wat revolverend financieren kan betekenen voor de regio. Vragen die daarbij aan de orde zijn geweest: wat...
Lees meer